`Oneerlijke concurrentie op Schiphol'

Luchtvaartmaatschappij Transavia krijgt van de luchthaven Schiphol geen toegang tot de vorige week geopende H-pier voor prijsvechters. Daarmee maakt Schiphol zich schuldig aan concurrentievervalsing.

Dat zei commercieel directeur Willem Hondius van Transavia gisteren in Rome bij de opening van een nieuwe lijndienst tussen Rotterdam en de Italiaanse hoofstad. Doordat Transavia geweerd wordt van de H-pier, kan de maatschappij volgens Hondius geen gebruikmaken van de korting die prijsvechters op deze pier krijgen.

,,We hebben jarenlang met Schiphol over tarieven gemierd en dan komt er verdomme een nieuwe pier die zo klein is dat wij er niet op passen. De concurrenten daar krijgen 20 procent korting op de afhandelingskosten. Dat willen wij nu ook.'' De H-pier heeft maar zeven gates, terwijl Transavia afgelopen zomer elke morgen 26 toestellen liet vertrekken. Dus moest de dochter van Air France-KLM blijven waar ze was: verspreid over de andere pieren.

De pier kent ook het voordeel van een snelle `omdraaitijd': binnen twintig minuten kan een toestel worden uit- en ingeladen met passagiers en bagage. Volgens Hondius lijkt de H-pier ,,gemaakt voor Easyjet'' en daarmee bevoordeelt Schiphol concurrenten van Transavia. ,,Wij zijn in de sector goedkope vluchten de grootste klant van Schiphol. Dit komt neer op valse concurrentie.''

Behalve Easyjet maken ook BMI-baby, Thomsonfly, Jet2, Sky Europe en Wizz Air (vanaf 1 december) gebruik van de H-pier. Transavia zegt desnoods naar de mededingingsautoriteit NMa te zullen stappen in een poging Schiphol te dwingen dezelfde tarieven te hanteren als op de H-pier.

Een woordvoerder van Schiphol zegt in een reactie: ,,Het interesseert ons geen bal dat Transavia de H-pier een Easyjet-pier noemt. Hij is voor iedereen beschikbaar.'' Schiphol heeft ook aan Transavia aangeboden om voor een beperkt aantal vluchten gebruik te maken van de nieuwe pier, omdat er onvoldoende capaciteit is voor alle vluchten van Transavia.

,,Maar Transavia heeft er zelf voor gekozen om niet naar de H-pier te komen, omdat het bedrijf al zijn vluchten bij elkaar wilde houden.'' Schiphol nodigt Transavia niettemin uit om te praten over tarieven. Ook vanaf de andere pieren is het mogelijk korting te krijgen, bijvoorbeeld door slurven te vervangen door busvervoer.

Ondanks het conflict over tarieven en felle concurrentie met andere prijsvechters is Transavia volgens Hondius winstgevend. Moeder Air France-KLM komt over twee weken met halfjaarcijfers.