Een nieuw perron onder je balkon

Waar winden stedelingen zich over op? In Arnhem zijn bewoners ongerust over de uitbreiding van het spoor, waardoor een stuk van de tuin af moet.

Er staan twee mannen op de brug over het spoor in het centrum van Arnhem. Het zijn Hans Wildenberg en Jeroen Flapper. Beiden voeren actie tegen de plannen van ProRail.

Spoorbeheerder ProRail wil op het centraal station van Arnhem een vierde perron bouwen, de bestaande drie perrons verlengen, het aantal sporen vergroten van acht naar twaalf en een aparte lijn voor goederentreinen vrijmaken.

,,Dit plan hoeft niet van tafel'', zegt Hans Wildenberg, ,,maar het moet wel herschreven worden.'' De leefbaarheid van de wijk is in het geding. De treinen zullen harder rijden. Er is nu al veel herrie en straks komt daar nog meer bij, denken ze. Wildenberg wijst naar een woongebouw, de Beaulieuflat, dat nu al dicht langs het diep gelegen spoor ligt, maar straks nog maar vijf meter.

Al jarenlang wordt er gesproken over uitbreiding van het spoor in de binnenstad van Arnhem. Die is noodzakelijk, omdat de punctualiteit van driekwart van het treinverkeer ter plaatse twee keer zo laag is als het landelijk gemiddelde. ,,Dit werkt als een olievlek'', aldus een woordvoerder van ProRail. Maar pas vorige week sloeg de bewoners de schrik om het hart. Toen werden de consequenties van de plannen goed zichtbaar tijdens een ,,ProRailshow'', aldus Wildenberg. ,,Laat ik het zo zeggen. We hebben het jarenlang gehad over een stuk ijzer. Nu blijkt dat we het hebben over een mes dat diep in de wijk snijdt.''

Flapper schudt het hoofd. ,,Dit wordt een aftandse wijk. Niemand wil hier straks nog wonen.''

De bewoners hebben begrepen dat er een hap zal worden genomen uit de heuvel waarop hun wijk is gebouwd. Het taluud wordt vervangen door een metershoge keerwand. Jeroen Flapper: ,,Er gaat een Berlijnse muur door de stad lopen.'' De spoorlijn snijdt een monumentale tuin aan. Een lange rij bomen wordt gekapt.

De mannen wandelen verder. Links het diepe spoor, rechts de huizen waarin veel bewoners 's nachts zeggen te trillen in bed. Wildenberg: ,,Wij waren bezig met een onderzoek naar de overkapping van het spoor en naar de verplaatsing van het emplacement. En ineens gaan ze gewoon iets heel anders doen! Dat is frustrerend.'' Flapper woont recht tegenover het spooremplacement. De bovenwoning is onlangs van isolatie voorzien. ,,De situatie is een stuk beter geworden'', zegt hij. Passerende treinen zijn nauwelijks meer te horen, alleen een goederentrein doet de vloer trillen.

Spoorbeheerder ProRail zegt de bezorgdheid van de omwonenden ,,uiterst serieus'' te nemen. ,,De onderwerpen geluid, trillingen en ecologisch groen zijn voor de bewoners aandachtsgebieden waar ProRail zeker oog voor heeft.''

De gemeente Arnhem wijst erop dat het stationsgebied er als geheel op vooruitgaat en bestrijdt dat de direct omwonenden er schade van ondervinden. Ja, het is een moeilijke ingreep, erkent projectleider Jan Vermeulen, zo dicht tegen een dichtbebouwde wijk aan. Maar de leefbaarheid qua geluid, veiligheid en trillingen zal niet afnemen. ,,Alles zal in normen worden vastgelegd.''