Scheppingsverhaal naast evolutie op scholen Kansas

De schoolraad in de Amerikaanse staat Kansas heeft met zes tegen vier stemmen besloten dat leerlingen voortaan de theorie van Intelligent Design onderwezen moeten krijgen, als alternatief voor de evolutietheorie. Dat heeft geleid tot fel protest van wetenschappers, leraren en ouders. De schoolraad in Kansas schafte in 1999 het onderwijs in evolutie ook al af, maar dat werd een jaar later teruggedraaid toen de schoolraad werd weggestemd. Voorstanders van evolutie-onderwijs hopen dat hetzelfde in de komende herfst gaat gebeuren als vijf van de tien schoolraadsleden opnieuw gekozen moeten worden. Deze week werden ook in Dover in de staat Pennsylvania acht leden van de schoolraad weggestemd die Intelligent Design steunden. Intussen loopt er ook een rechtszaak van ouders tegen de schoolraad van Pennsylvania, die eisen dat religie en wetenschap in het onderwijs aan hun kinderen niet vermengd worden. De rechter spreekt zich in december uit in deze zaak. Uit protest tegen de gang van zaken in Kansas hebben de Amerikaanse Academie van Wetenschappen (NAS) en de National Science Teachers Association twee weken geleden gezegd dat zij geen toestemming meer geven om teksten uit hun publicaties te gebruiken als lesmateriaal. Dat betekent mogelijk dat men in Kansas eigen schoolboeken zal moeten gaan schrijven.