Geweld op school dit jaar toegenomen

Leraren en leerlingen hebben dit jaar veel vaker dan vorig jaar melding gemaakt bij de onderwijsinspectie van `ernstig fysiek of psychisch geweld'. Dit jaar zijn al 270 meldingen binnen, er waren er 150 verwacht.

Dit bleek gisteren tijdens een studiemiddag in Amsterdam over `sociale, culturele en etnische verhoudingen in het onderwijs'. Bij die 270 meldingen zitten niet die van seksuele intimidatie en alleen die van middelbare scholen.

Een verklaring is dat leraren en leerlingen geweld en dreigementen sneller melden dan voorheen omdat ze banger zijn dan voorheen. Maar het aantal incidenten groeit ook. Sinds de moord op leraar Hans van Wieren en vooral sinds de moord op Theo van Gogh, is de spanning tussen leerlingen en leraren op veel middelbare scholen en ROC's (regionale opleidingscentra voor mbo) in de grote steden toegenomen, zo bleek tijdens de studiedag. De dag was georganiseerd door organisaties van schoolleiders, vakbonden en het multicultureel instituut Forum.

Scholen moeten leren omgaan met agressie en geweld, zegt inspecteur Henk den Boer, een van de negen landelijke zogeheten vertrouwensinspecteurs die de meldingen behandelen. ,,De maatschappij komt de school binnen, via de kinderen, dat is een fact of life.'' Vanaf januari gaat de onderwijsinspectie controleren of elke basisschool en middelbare school veiligheidsbeleid heeft. Als een school dat niet heeft, wordt dit publiek gemaakt. Den Boer: ,,We vragen: houdt u het bij? Wat doet u ter preventie en wat achteraf? Ik ben niet gerust op de uitkomsten.''

Leraren en leerlingen kunnen sinds een half jaar ook `extremistisch of religieus geöriënteerd' geweld of bedreigingen melden bij de vertrouwensinpecteurs. Dit jaar is dat 25 keer gebeurd, wat ,,meevalt'', vindt Den Boer.

Volgens Leo de Wit, van het `platform veiligheid' waar alle ROC's bij betrokken zijn, weet niemand meer ,,hoe het hoort''. Zijn analyse: ,,De na-oorlogse generatie heeft alle heilige huisjes omvergeschopt, iedereen moest strijden voor zichzelf – zijn eigen ontwikkeling. Maar nu we op school met grote groepen leerlingen uit andere culturen te maken hebben, ontstaat er verwarring over wat wel mag en wat niet. Niemand weet het. We moeten die waarden en normen op school herdefiniëren.''

Veel leraren, zo blijkt, voelen zich niet gesteund door schooldirecties als ze agressie willen aanpakken of überhaupt normen willen stellen voor de orde in de klas. Zij vinden ook dat ze te weinig vaardigheden en tijd hebben om daar contructief aan te werken.