`Connect Transfer' van Shen Wei komt pas laat tot leven

Met Connect Tranfer doet de Chinees-Amerikaanse choreograaf Shen Wei de naam van zijn groep Shen Wei Dance Arts – specifiek de combinatie 'dans' met `kunsten' – eer aan. Gedurende de voorstelling trekken de dansers via hun met verf ingesmeerde kostuums lijnen op een wit vloerdoek. Hun rollende wentelingen laten sierlijke krullen en krachtige vegen na op het doek: als sporen van een vluchtige dans.

Na afloop van deze bodypaint-choreografie wordt het canvas als decor omhoog getrokken en aan het publiek getoond. De trofee van de dans wordt naderhand in stukken geknipt en in de foyer te koop aangeboden. Voor een bescheiden prijsje heb je een echte Shen Wei.

De sinds 2000 in Amerika gevestigde Chinese choreograaf verraste twee jaar geleden met een lucide Rite of Spring en een droomachtig Folding. Vergeleken bij dat internationaal bejubelde en bekroonde dubbelprogramma valt Connect Transfer nu tegen. Alhoewel de driedelige choreografie opnieuw mooi is opgebouwd en de muziekkeuze met Volans String Quartet nr 6, Xenakis' Evryali en Ligeti's Andante uit Sonatine wederom getuigt van intelligentie en smaak. Ook de combinatie van zijn eigentijdse dans met jaren zestig-kunst, behalve Kleins action painting ook Pollocks dripping, is op zich interessant.

Het voorbehoudend `maar' schuilt in de kostuums en vooral in de dans zelf. De gymnastische kledij is van een gruwelijke snit waardoor de twaalf dansers er onnodig bonkig uitzien. Maar ook hun bewegingen voelen stroef en stuk aan. De dansers hangen of leunen tegen elkaar aan en formeren samen `danssculpturen'. Die lijken eerder van beton gemaakt dan van marmer: weliswaar krachtig, maar zonder glans.

Het eerste deel komt door gebrek aan dynamiek amper tot leven. Pas wanneer de choreograaf in hel wit licht op de voorgrond een solo danst – waarin hij met uiterste precisie krachtig martiale bewegingen laat samenvloeien met feminien zachte armen en meditatieve handen – ontbrandt de dans. Op Xenakis' keiharde noten (zowel op band als ter plekke gespeeld door pianist Stephen Gosling) laten de dansers zich grofweg vallen. Hun motoriek komt dan mooi overeen met het krachtige pianospel. De houterige dans bevreemdt maar boeit. Een enkeling schiet als levende propeller voorbij, wat geestig is.

Pas in het laatste deel ligt de nadruk op het lekker volkliederen van het canvas, nu niet alleen met zwart en vaalgroen maar ook met felrood en geel. Dat is tevens het meest energieke deel van de choreografie. Na herhaling van Wei's solo sluiten de dansers met ieder een buiging de avond op rituele wijze af. Een te geforceerd slot dat volgt op een uur dans dat helaas niet de betoverende uitwerking heeft van Wei's eerdere werk.

Gezelschap: Shen Wei Dance Arts. Voorstelling: Connect Transfer. Choreografie: Shen Wei. Gezien: 9/1 in Muziektheater Amsterdam. Herhaling aldaar: 11 en12/11. Inl.: www.gastprogrammering.nl, 020-6255 455