Wil jij mijn vriendje zijn?

Studenten en zakenlieden brengen op netwerksites in kaart wie ze `via via' allemaal kennen.

De beste banen, de mooiste huizen en de grootste liefdes vind je `via via'. Hoe meer mensen je kent, hoe groter de kans om je rijkdom, voorspoed en geluk te vergroten. Daar spelen de oprichters van netwerksites op in. Sinds het internettijdperk is netwerken niet langer iets vaags dat hooggeplaatsten doen op borrels en golfbanen. Met vriendennetwerken zoals Hyves.nl en zakelijke sites als Linkedin en Openbc (Open Business Club) is netwerken overzichtelijk, doelgericht en voor iedereen.

Hyves.nl, een jaar geleden gestart, is het grootste en snelst groeiende vriendennetwerk van Nederland. Volgens mede-oprichter Raymond Spanjar heeft het 1,3 miljoen gebruikers, van wie de helft in Nederland. De website wordt per maand 100 miljoen keer bezocht. Daarmee staat hij in de top-10 van meest bekeken sites van Nederland. Tot nu toe heeft de exploitatie van Hyves de oprichters en enkele investeerders alleen nog maar geld gekost. Hoeveel wil Spanjar niet zeggen, maar alleen al de ruim honderd servers die nodig zijn kosten enkele tonnen. Sinds vorige maand zijn adverteerders welkom op Hyves. Want hoewel de oprichters met de site begonnen omdat ze iets wilden maken dat ze zelf zouden willen gebruiken, is het de bedoeling dat het ooit iets gaat opleveren.

De kern van Hyves is simpel. Iemand wordt je `vriend' als je hem uitnodigt en hij die uitnodiging accepteert. Van al je vrienden kun je zien wie zijn vrienden zijn, en daar zitten vaak weer mensen tussen die jij ook kent. Zo wordt het netwerk steeds groter. Op het eerste gezicht is Hyves dan ook niet anders dan sites als Friendster en Orkut, dat werd opgericht door Google. Voor de miljoenen gebruikers van deze sites was de lol er vrij snel af. Zij leiden nu een sluimerend bestaan. De eigenaars van Hyves willen dat voorkomen door te zorgen dat het niet alleen een `vriendjesverzamelsite' wordt, maar ook een platform om met vrienden te communiceren. En met vrienden van vrienden.

Met Hyves kun je je vrienden berichten sturen, foto's laten zien of een weblog bijhouden, zodat je hele netwerk in een keer kan zien waarmee je bezig bent. Spanjar: ,,Als je bijvoorbeeld naar Guatemala gaat, heb je geen zin om dat aan honderd vrienden te gaan vertellen. Maar je vindt het wel leuk als ze het weten.'' Met een muisklik krijg je allerlei tips vanuit je netwerk, of het nu om concerten, goede restaurants of trucjes op internet gaat. Ook handig is de marktplaats op Hyves. Daarop kun je doorgeven wat je aanbiedt of nodig hebt – studentenkamers zijn zeer populair – en vrienden en vrienden-van-vrienden kunnen dat zien. Spanjar zegt niet te merken dat de belangstelling van Hyves-gebruikers afneemt. Als iemand zich net heeft aangemeld, is er wel een piek in zijn activiteit. Dan is het nog spannend om te kijken wie ook allemaal op de site te vinden zijn.

Hyves is een site om vriendschappen te onderhouden, waarvan het een leuke bijkomstigheid is als je er nog iets meer aan hebt. Anders ligt het voor Linkedin en Openbc, de twee grootste zakelijke netwerksites in Nederland. Linkedin is gericht op het vinden en aanbieden van banen. Deelnemers aan Openbc gaat het meer om het leren kennen van andere zakenlieden. Net zoals met het `ouderwetse' netwerken, zegt Bob Stumpel, verantwoordelijke voor Openbc in Nederland. ,,Van je business komt 70 procent via mensen die jou hebben aanbevolen bij iemand anders. Dat soort contacten wordt zo geoptimaliseerd.''

Openbc begon in 2003 en maakte vorig jaar al winst. Aan advertenties doet het bedrijf niet, deelnemers kunnen tegen betaling extra functies gebruiken. Stumpel: ,,Ruim 12 procent is daartoe bereid.'' Zo kun je tegen betaling heel precies zoeken naar mensen die iets doen waar jij wat aan hebt. Stumpel: ,,Als ik de Europese transportsector in kaart wil brengen, heb ik dat nu binnen een halve dag gedaan. Vroeger kostte dat een maand.''

Voor Hyves is het nog afwachten of de 1,3 miljoen gebruikers nog iets gaan opleveren. Spanjar ziet als mogelijkheid geld te vragen voor het aanbieden van banen op Hyves, dat grotendeels wordt bevolkt door jonge hoogopgeleiden. Ook verwacht hij dat Hyves zal profiteren van het feit dat bedrijven alternatieve manieren van adverteren zoeken. Hij geeft als voorbeeld dat er al een groepje is dat spontaan een Heineken-hyve is begonnen, een soort discussieforum over het biermerk. ,,Voor zo'n adverteerder is dat heel interessant.'' Hyves-gebruikers vinden dat niet erg, zegt Spanjar. Want zo worden ze niet lastiggevallen met pop-ups, maar krijgen ze advertenties voorgeschoteld waar ze wat aan hebben.