Numico rekent op hogere omzet

Voedingsconcern Numico verhoogt voor de tweede keer dit jaar zijn omzetprognose. De fabrikant van baby- en ziekenhuisvoeding verwacht in 2005 een omzettoename van ongeveer 12 procent, in plaats van de eerdere 10 à 12 procent.

Dat heeft de producent van onder meer Nutricia en Olvarit vandaag laten weten bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal. Het bedrijf houdt vast aan zijn prognose dat de winst dit jaar 10 procent groeit.

Het voedingsconcern zag zijn omzet in het afgelopen kwartaal met 13 procent stijgen naar 520 miljoen euro. De nettowinstmarge op babyvoeding steeg naar 14 procent, een record.

Numico groeit vooral in Groot-Brittannië en Oost-Europa. Het marktaandeel in Groot-Brittannië kwam voor babyvoeding uit op 34 procent, tegen 29,6 procent een jaar geleden. In Polen, Rusland en Turkije boekte Numico omzetstijgingen van 24 tot 69 procent.

De divisie ziekenhuisvoeding verkocht 12 procent meer. Ook hier investeert het bedrijf veel in innovaties en marketing. Bij beide divisies gingen die extra uitgaven niet ten koste van de marge.

In Nederland draait Numico relatief slecht. Begin dit jaar daalde de omzet van babyvoeding, maar sinds afgelopen voorjaar verbetert dat. Dit jaar zit het bedrijf tot nu toe op 1,5 procent groei, tegen gemiddeld 13 procent buiten Nederland. Introductie van nieuwe producten, extra marketinginspanningen en prijsverhogingen moeten omzet en winst verder verbeteren. Onlangs werd de prijs van babypoedermelk Nutrilon met 26 procent verhoogd.

Het bedrijfsresultaat nam 26 procent toe tot 98 miljoen euro bij een omzet van 520 miljoen euro. Het aandeel Numico was vanochtend op de Amsterdamse beurs het best presterende aandeel van de AEX-index, met een koersstijging van 3 procent naar 34,92 euro.