Annie's hoorspel was drankreclame

Het hoorspel December of Feest voor haar van Annie M.G. Schmidt uit het begin van de jaren zestig is niet `onbekend', zoals deze krant gisteren berichtte. Ze schreef het begin jaren zestig als reclame voor drankenfirma Coebergh en diverse lezers blijken het thuis te hebben op een singletje.

Maar daar wisten NPS en radiomaakster Stef Visjager niets van. Daarom meldde de omroep dat een ,,verloren gewaand hoorspel'' van Schmidt tot een nieuw, eigentijds radiodrama was bewerkt. Het Theater Instituut Amsterdam laat weten dat het hoorspel is geregistreerd in de Mediatheek van het Instituut, en dus als bekend mocht worden verondersteld. Het instituut beheert het inmiddels ontsloten archief van Schmidt.

Volgens radiomaakster Visjager heeft zij in het archief van het Theater Instituut een uitgetypte versie van het hoorspel ontdekt. Ook de erfgenaam van Schmidt, haar zoon Flip van Duijn bleek niet op de hoogte van het bestaan van het hoorspel, aldus Visjager.

Annie M.G. Schmidt schreef de sketch als schnabbel voor de firma Coebergh's Distilleerderij n.v. te Schiedam als promotiemateriaal en relatiegeschenk. Als grammofoonplaatje werd het verspreid onder slijters en drank- en wijngroothandels. Het is een opname van zes minuten met de stemmen van Mary Dresselhuys en Ko van Dijk. Annie M.G. Schmidt schreef in die tijd vaker reclameteksten of schnabbels voor uiteenlopende Nederlandse firma's.

Aan de andere zijde van het plaatje staat de tekst Feest voor hem van Schmidts collega-journalist bij Het Parool Henri A. Knap. Het gaat opnieuw om een dialoog tussen het ruziënde echtpaar over de aankomende feestdagen.

De regie en productie was in handen van Wim Ibo. Deze prijst op de hoes Coebergh's dranken aan als ,,opwindend lekker''. Verder schreef Ibo: ,,Mijters, klokken en goede voornemens, schimmels, engelenhaar en gevulde glazen vormen wekenlang een wonderlijke potpourri onder de titel: Feest voor hem en haar.''