Vernieuwd Le Monde wil dieper

Sneller kan het niet, dus het moet dieper. Le Monde, het beroemdste dagblad van Frankrijk, en een van de bekendste van de wereld, heeft gisteren laten zien met welke papieren krant zij antwoord wil geven op de internetrevolutie in de nieuwsvoorziening. Hiërarchisering van het nieuws – scherper kiezen dus – gaat voortaan gepaard met meer uitleg en verdieping.

Zo wil Le Monde de neergang van het aantal abonnees van de papieren krant keren. Vorig jaar daalde de oplage met 3,9 procent, tot 324.000 exemplaren. De website krijgt dagelijks 800.000 bezoekers. Lezers kunnen daar bovendien zelf meedoen aan het direct becommentariëren van het nieuws. Daarmee is www.lemonde.fr de beste bezochte Franstalige nieuwssite. Ondanks de goede score op internet maakte de krant vorig jaar 20 miljoen euro verlies.

Le Monde ziet er voortaan lekkerder, toegankelijker uit en wil meer gaan verrassen met achtergronden. Le Monde cultiveert niet langer met nadruk het grijs van de woorden. Er staan foto's op de voorpagina, een ware revolutie sinds de oprichting van de krant in 1944, en er is meer kleur in de krant gekomen. De informatie wordt opgedist in pagina's met vijf kolommen in plaats van zes. Wat wel blijft: het formaat, en de tekeningen van Plantu.

Het dagelijkse essay dat altijd onderop de voorpagina begon, krijgt daar nu nog maar enkele regels. Maar op pagina twee staan al de eerste opinies en beschouwingen, inclusief het hoofdartikel met de mening van de krant. Pagina drie wordt de inzet van een competitie tussen de deelredacties: daar staat de ,,dagelijkse verrassing''. En dat is niet ,,een gebeurtenis op zich'', zo legde de krant uit, maar een verhaal dat de ,,ondernemingsgezindheid van onze redactie laat zien'' en het verdient meteen aan de lezer te worden gepresenteerd. Gisteren dus geen – voorspelbare – reportage over de Franse rellen, maar een verhaal over hoe de minister van Gelijke Kansen wordt verscheurd tussen politiek, wetenschap en zijn afkomst uit de banlieue.

Na enkele klassieke nieuwspagina's is de krant door de eerste laag heen. Dan begint de duiding pas echt, met dagelijkse pagina's met achtergronden en opinies, onder de kop `décryptage' (ontcijfering). Volgt nog een derde, service-achtig deel, dat Rendez-vous heet. Dat gaat over cultuur en het ,,persoonlijke leven van de lezer''.