`Kamer niet goed ingelicht over HSL'

Minister Peijs (Verkeer, CDA) geeft de Tweede Kamer verkeerde informatie over de problemen met de hogesnelheidstrein naar Parijs, stelt de NS. De ruzie tussen NS en de minister blijkt verhevigd.

Het zware verwijt van de Nederlandse Spoorwegen (NS) staat in een recente brief die deel uitmaakt van het feitenrelaas dat Peijs vandaag openbaar heeft gemaakt. De minister en High Speed Alliance (HSA), de exploitant van de hogesnelheidslijn, ruziën al enige tijd over de vraag hoe het komt dat er bij de ingebruikname van de lijn op 1 april 2007 geen snelle treinen beschikbaar zijn. NS is de grootste aandeelhouder van HSA. Nieuwe treinen voor het gedeelte tussen Amsterdam en Brussel zijn besteld, maar die zijn op zijn vroegst in het voorjaar van 2008 klaar.

Op 6 oktober van dit jaar schrijft NS-directeur Veenman aan Peijs: ,,Ik heb geconstateerd dat bij de beantwoording van Kamervragen het onderwerp diverse keren is beschreven op een manier waarin HSA zich niet herkent en die HSA niet erkent''. NS heeft daarom besloten een eigen rapportage op te stellen van alle ontwikkelingen rond het Europese veiligheidsysteem dat moet worden toegepast in de snelle treinen, volgens HSA de oorzaak van de vertraging. Volgens NS is er daarbij sprake van wijzigingen in het contract tussen HSA en het Rijk. De bedoeling is dat ook de Tweede Kamer kennis neemt van het overzicht.

Uit het uitgebreide dossier met tal van brieven blijkt ook dat Peijs zich intensief bemoeit met het dossier-HSL. Er zijn brieven verstuurd met aansporingen aan de HSA, aan haar Franse collega om te trachten op tijd Thalys-treinen gereed te hebben, aan de Franse spoorwegen. Desondanks lijkt de kans op snelle treinen per 1 april 2007 volgens het overzicht zeer gering tot nihil. De NS-directie zag nog wel mogelijkheden voor het laten rijden van vijf Thalys-treinen en evenveel Duitse snelle (ICE)-treinen, maar die zouden dan wel moeten zijn uitgerust met Belgisch veiligheidssysteem. Daar ziet de minister echter niks in. Als de minister bij haar mening blijft, gaat de NS-directie de Franse en Duitse treinenbouwers niet extra onder druk zetten, zo laat NS-directeur Veenman weten.

Een woordvoerder van NS deelt mee dat beide partijen vorige week nog overleg hebben gevoerd en ,,ieder met huiswerk'' uit elkaar zijn gegaan. NS zou een poging wagen om op tijd snelle treinen te vinden. Volgens de woordvoerder liggen er nu enkele offertes. Als dat geen haalbare oplossing is, gaan er in het voorjaar van 2007 door locomotieven getrokken treinen rijden over de miljardenlijn.