Naakt in de collegezaal

Fotograaf Ewoud Broeksma maakte 24 naaktportretten van Groningse studenten. Het universiteitsbestuur vindt ze ,,tegen het platte aan''.

Blote jongens op de trap van het stadhuis, blote meiden op perron 7 van station Groningen, blote jongeren in een collegezaal. Studenten van de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit in Groningen lieten zich in hun blootje fotograferen ten behoeve van intelligente jongeren in ontwikkelingslanden die zonder financiële steun niet kunnen studeren. Hun naaktportretten sieren een verjaardagskalender waarvan de opbrengst via de stichting Saidia buitenlandse aspirant-studenten studiekansen biedt.

Al voor de kalender te koop is (€ 17,50), wekt hij de nodige beroering. In de Universiteitskrant Groningen noemt de voorzitter van het universiteitsbestuur de actie ,,onnozel'' en ,,tegen het platte aan''. Is bloot nog steeds taboe? ,,Nou en of'', weet fotograaf Ewoud Broeksma, die zich heeft gespecialiseerd in naaktportretten. ,,Ik werk nooit met chippendales of playmates, dat wordt me te glad. Het moeten gewone mensen zijn. Bloot kan heel gewoon zijn, maar is het nog niet. In islamitische landen zijn plaatjes van mensen taboe, bij ons gaan naaktportretten te ver. Dat lijkt me een overblijfsel van de beeldenstorm in 1566.''

Saidia selecteerde 24 studenten: twaalf mannen, twaalf vrouwen, en vroeg Broeksma de foto's te maken. Voor elke maand twee, op elkaars achterkant. ,,Als oma langs komt, zou je de jongen voor kunnen hangen'', zegt de fotograaf. ,,Vooral blote dames worden met erotiek geassocieerd. Vrouwen hebben ook de meeste moeite met naakt poseren. Ze vragen zich af of ze er wel mooi opstaan en wat de omgeving ervan zal zeggen.''

Broeksma kan zich voorstellen dat sommige mensen zijn foto's erotisch vinden. ,,Maar mijn doel is dat beslist niet.'' Juist doordat bloot niet zo gewoon is trekt het aandacht. Er zijn maar weinig tv-reclames die geen erotiek suggereren. De fotograaf beaamt dat de benefietkalender meer aftrek vindt dankzij de blote modellen. ,,Het gaat mij om de sfeer van de foto'', vertelt hij. ,,De bedoeling is dat het je pas in tweede instantie opvalt dat de mensen erop bloot zijn.''

De studenten dragen geen kleren maar zijn inderdaad niet nadrukkelijk bloot. Ze geven zich ook niet helemaal bloot, want hun edele delen gaan schuil achter bijvoorbeeld studieboeken. Nu is schaars gekleed vaak geraffineerder dan bloot, maar deze foto's zijn minder seksueel geladen dan de reclames van Magnum ijs, Shell motorolie en Côte d'Or chocolade.

www.saidiafoundation.nl