Gamekings beslissen: vet of nep

Het TMF-programma Gamekings is een succes, maar andere media die zich bezighouden met computerspelletjes hebben het zwaar. Deze maand verdwenen twee gamestijdschriften.

De Amsterdamse studio waar het TMF-programma Gamekings wordt opgenomen heeft veel weg van de ultieme jongenskamer. In het gedeelte achter de camera's staan meer dan tien computers en tv's waarop spelcomputers zijn aangesloten. De muren zijn behangen met posters van bekende computerspellen, met hier en daar een afbeelding van een mooie vrouw ertussen. Op de bureaus staan blikjes energiedrank.

Achter in de ruimte staan twee banken met een batterij lampen ervoor. Iedere maandag wordt hier een aflevering opgenomen, die drie weken later wordt uitgezonden. Gamekings trekt wekelijks naar eigen zeggen tussen 200.000 en 300.000 kijkers.

Op de bank zitten drie van de in totaal acht redacteuren van het programma. In een onderlinge discussie houden ze het spel King Kong tegen het licht. Deze game wordt tegelijk gelanceerd met de film over de grote aap van regisseur Peter Jackson. De recensenten zijn het er onderling niet over eens hoe leuk het is om een film na te spelen. Dat het er allemaal fantastisch uitziet, daarover bestaan geen meningsverschillen.

Van achter de lampen kijkt producer/redacteur Boris van de Ven toe. ,,Drie jaar geleden zijn we met het idee voor Gamekings naar The Box gestapt. We hebben de zender zover gekregen ons op tv te laten, hoewel we dat eerste seizoen nog behoorlijk amateuristisch bezig waren. Nu we op TMF zitten is het allemaal een stuk professioneler.''

Gamekings wordt in zijn geheel betaald door sponsors. Ubisoft, Activison, Electronic Arts, Nintendo: alle grote namen uit de industrie staan op de aftiteling van het programma. De makers worden naar iedere uithoek van de wereld gevlogen om opnamen te maken.

Van der Ven benadrukt echter dat iedereen vrij is om te zeggen wat hij wil. ,,Dat hebben we vanaf het begin bedongen bij de sponsors. Zij hebben er ook het meest aan als we eerlijk zijn. Als wij zeggen dat een spel `vet' is, dan weten onze kijkers dat dat de waarheid is. Ze zullen dan ook eerder geneigd zijn het te gaan kopen, dan wanneer we alles maar tof vinden. Als wij zeggen dat een `neppe game' goed is, maken we alles kapot. Dan is ons krediet weg.''

De medewerkers van Gamekings hebben dat krediet gedurende een klein decennium opgebouwd. De meesten verdienden hun sporen bij het tijdschrift Power Unlimited, met een oplage van 70.000 per maand het grootste gamesblad van de Benelux.

De samenwerking tussen de redacteuren van Power Unlimited en TMF beperkt zich niet het tv-programma. Op 18 november presenteren TMF-veejay Renate Verbaan en Gamekings-presentator Skate in de RAI de TMF Game Awards.

Redacteur Jan-Johan Belderok, bij zijn kijkers en lezers bekend als J.J., organiseert het evenement Gameplay dat met de uitreiking van de awards wordt afgesloten. ,,Alle grote producenten zijn met hun nieuwste games en consoles aanwezig. Er zijn 15.000 kaartjes te koop, en die zijn zo goed als weg. Ook op internet is er al meer dan 50.000 keer gestemd voor de awards.''

Voor de makers van Gamekings lopen de zaken dus goed. Andere media die zich met computerspelletjes bezighouden hebben het echter zwaar. De gamebladen

Gamepro en PC Zone brachten deze maand hun laatste nummer uit. IDG Communicatons Nederland - tevens uitgever van onder meer Computer!Totaal en Tips & Trucs - besloot na twee jaar dat het niet meer voor de verliezen wilde opdraaien.

Gamepro-redacteur Michiel Kroder heeft wel begrip voor de beslissing van IDG, vertelt hij over de telefoon. ,,Er waren gewoon te weinig lezers. Het blad is op een foute manier van start gegaan, met slecht vertaalde artikelen uit buitenlandse Gamepro's. Daarom zijn we er niet in geslaagd een goede naam op te bouwen binnen de Nederlandse gamescene. Daar betalen we nu de prijs voor.''

Op drie na zijn alle redacteuren ontslagen. De rest houdt zich bezig met de site GameZ.nl, ook van IDG. Kroder: ,,Wij hadden te maken met consumenten die toch al veel op internet zaten. Daar konden ze voor niks alle informatie vinden die ze zochten. Het lag voor de hand om ons werkterrein te verplaatsen naar het web.''

Kroder denkt dat ook de andere Nederlandstalige gametijdschriften geen lang leven meer beschoren zal zijn. ,,Als de generatie die met Power Unlimited is opgegroeid ophoudt met het lezen van dat blad, vinden ze dan nog wel nieuwe lezers? Over niet al te lang zit alles gewoon op internet. Dat kan je jammer vinden, maar de tijden veranderen nu eenmaal.''

Bij GameZ.nl gaan ze zich daarom richten op de extra's die het web te bieden heeft ten opzichte van papier. ,,We bekijken of we een tijdschrift in pdf-formaat gaan beginnen. In plaats van statische screenshots kun je in zo'n blad filmpjes kwijt als illustratie.''

Van de Ven denkt dat het met de teloorgang van Power Unlimited niet zo'n vaart zal lopen. ,,Maar ook wij zijn ons bewust van het belang van een goede site bij het blad. En met events als de Game Awards zorgen we ervoor dat onze naamsbekendheid blijft groeien.''

Gamekings, TMF, vrijdag 21.00-21.30u, herh. zondag, woensdag en op www.gamekings.tv.