Flinke daling nettowinst bij KPN

Telecomconcern KPN heeft in het derde kwartaal de winst flink zien dalen. Met de uitvoering van de in maart aangekondigde strategie, loopt het telecombedrijf op schema, zo zei KPN vanmorgen.

Het bedrijf schrapte meer banen dan gepland, de meermerkenstrategie van KPN mobiel slaat aan en de ontwikkeling van nieuwe diensten verloopt volgens schema. Dat waren de kernpunten vanochtend bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal.

De omzet van KPN daalde met 1 procent tot 2,93 miljard euro en de nettowinst liep terug met 9 procent in vergelijking met dezelfde periode van 2004 en kwam uit op 334 miljoen euro. KPN stelde wel voor de tweede keer dit jaar de verwachtingen voor heel 2005 positief bij. Het verwacht nu een daling van het bedrijfsresultaat van minder dan 5 procent; begin dit jaar was dat nog een kleine 10 procent.

Financieel directeur Marcel Smits zei tevreden te zijn met de resultaten van de mobiele divisie. De omzet van dit bedrijfsonderdeel steeg met circa 7 procent ten opzichte van vorig jaar. De afgelopen maanden lanceerde het bedrijf in Duitsland en Nederland nieuwe merken. In Duitsland resulteerde dit in meer, en beter betalende klanten. Daar bleef het marktaandeel gelijk, op 13,2 procent. In Nederland haalde het bedrijf 900.000 prepaidklanten uit zijn bestand, die ,,alleen af en toe een voicemailbericht kregen''. Daardoor daalde het marktaandeel in klanten met 3 procentpunt, tot 37 procent.

KPN's vaste divisie (internet en telefonie via vaste landlijnen) blijft krimpen. De omzet uit breedbandinternet (adsl) en televisie is nog niet groot genoeg om de teruglopende inkomsten uit vaste telefonie te compenseren. De omzet van de vaste divisie daalde met ruim 5 procent tot 1,69 miljard euro. In maart kondigde KPN aan versneld te willen overstappen naar een netwerk waarbij alle vaste diensten, dus ook telefonie, over het internet lopen. Met die overgang, die rond 2010 voltooid moet zijn, maakt het bedrijf ,,goede voortgang'', zei topman Ad Scheepbouwer vanochtend. De verandering gaat gepaard met een reductie van 8.000 arbeidsplaatsen. Tot 30 september zijn er dit jaar 1.701 arbeidsplaatsen geschrapt, meer dan de 1.500 die het bedrijf had gepland.

Het aanbod van KPN voor internettelefonie (voip), Internetplusbellen, heeft inmiddels genoeg kwaliteit om aan het grote publiek te worden aangeboden, vertelde Scheepbouwer vanochtend. In januari staat de volledige uitrol gepland. Verder begint in december een commerciële test met IP-tv: televisie via adsl. KPN heeft met 40 zenders contracten afgesloten. ,,Zo krijgt de klant een reëel alternatief voor de kabel'', aldus Scheepbouwer. Hoeveel een abonnement op IP-tv gaat kosten, wil het bedrijf nog niet bekendmaken. In het tweede kwartaal van 2006 zal IP-tv echt worden gelanceerd.

Beleggers reageerden negatief op het resultaat. Op de Amsterdamse effectenbeurs daalde de koers van KPN, die door overnamegeruchten flink was gestegen. Rond het middaguur kostte een aandeel KPN 7,98 euro, 2,4 procent minder dan vrijdag.