Studiehuis

Ik ben al 34 jaar 1e graads leraar biologie en heb dus al heel wat veranderingen in het voortgezet onderwijs meegemaakt. Ik lees de stukjes van Leo Prick met veel plezier. Het is me meestal uit het hart gegrepen, ook `School- en thuiscultuur' over de evaluatie van het studiehuis. Nu we een aantal jaren met het studiehuis gewerkt hebben blijken de effecten er van volgens een rapport miserabel. Daar was geen onderzoek door een duur betaald onderzoeksbureau voor nodig: dat hadden ze gewoon aan wat mensen uit het werkveld kunnen vragen!

Persoonlijk was ik bij aanvang van het studiehuis best enthousiast: ik werkte eigenlijk al jaren met veel verantwoordelijkheid bij de leerling leggen, o.a. door werkplanners te geven en ze veel zelfstandig te laten werken. Gelukkig hadden ze toen nog veel lesuren om zich goed in de stof te verdiepen en eventueel veel extra uitleg te krijgen.

Ik ben het geheel met Prick eens als hij stelt dat achteraf gezien het belangrijkste doel van het studiehuis een ordinaire bezuinigingstruc blijkt te zijn geweest! Voor die invoering had ik in havo-4 en 5 elk 4 biologieuren ter beschikking, erna werd dat 3 uur per week + een band-uur waarin een leerling naar keuze aan je vak kon werken. Na enkele jaren werd het ineens mode om te gaan periodiseren, waardoor ik nu in havo-4 nog maar de helft van het jaar 3 uur per week heb. Die banduren zijn nu ook niet meer gelabeld, de leerlingen vullen er hun tussenuren mee op. Er zijn leerlingen die nu in sommige periodes nog maar 15 lesuren hebben + 5 banduren om huiswerk in te maken (wat ze vroeger gewoon thuis moesten doen). Het aantal lesuren voor mijn vak is nu ongeveer 60% van wat het voor die invoering was!

Is het raar dat die leerlingen nu veel minder kennis hebben dan vroeger? Nee, het leren beperkt zich tot het gebruik van het korte-termijngeheugen om de toetsen te halen. Interessante zijstraten aan de marge van het examenprogramma zijn niet meer mogelijk. Veel praktisch werk is noodgedwongen geschrapt, dat geld ook voor de andere beta-vakken. Als ik zie wat er op scholen gepresteerd wordt bij het profielwerkstuk dan is dat van een bedenkelijk laag niveau. In de oude situatie had ik de gelegenheid om alle leerlingen voor mijn vak een practisch schoolonderzoek te laten doen en daarbij werd vaak een hoog niveau bereikt. Nu is het een vaak simpel proefje gworden, maar doordat de leerlingen er een prachtige lay-out van weten te maken lijkt het heel wat.

Leo Prick, ga alstublieft door met het aan de kaak stellen van de misstanden in organisatie en management!