Jaren 80-golf ten einde

De recycling van de jaren tachtig in de popmuziek gaat gestaag verder. Na de new wave en de synthesizerpop van 25 jaar geleden herleeft nu zelfs de ska, de vrolijke Jamaicaanse hoempa-muziek die toen ook populair was. Niet alleen klinkt veel van de nieuwe popmuziek ouderwets, ook veel groepen uit die tijd zijn begonnen aan een nieuw leven, zoals Duran Duran, Depeche Mode en Echo and the Bunnymen.

Maar de herleving van de jaren-tachtig-pop loopt op zijn einde. Ook de nieuwe single van Madonna, `Hung Up', is namelijk, met zijn ouderwetse synthesizerbassen en simpel eenvingersysteemriedeltje, helemaal eighties. Madonna is een expert in het springen op de band wagon, zoals de Amerikanen zeggen. Maar het is wel altijd de allerallerlaatste wagon waar ze op springt. Als Madonna zich een bepaalde muziekstijl toeëigent, dan kun je er zeker van zijn dat deze zich in de laatste fase van zijn levenscyclus bevindt. Toen ze zich bijvoorbeeld een jaar of vijf geleden inliet met de Fransman Mirwais, was het snel gedaan met de Franse elektropop waarin deze muzikant-producer was gespecialiseerd.

Ook de clip bij `Hung Up' doet denken aan de jaren tachtig. De clip laat voornamelijk dansende mensen zien in een omgeving die associaties oproept met discotheken uit de jaren tachtig, zoals Studio 54 in New York. En al krijgen we ook uiterst hedendaags krumping te zien, de wijze waarop de meeste dansers bewegen doet toch ook denken aan twintig jaar geleden.

Natuurlijk komt Madonna zelf het vaakst in beeld of althans een deel van haar. Verschillende keren wordt er in `Hung Up' ingezoomd op haar billen die ondanks hun 47-jarige bestaan nog geen spoor van verval vertonen. Maar het opmerkelijkst is Madonna's gelaat. Ook dit is nog net zo strak als in de jaren tachtig. Maar het is toch zo veranderd, dat je je af en toe afvraagt of dit nog wel het gezicht van Madonna is. Vooral aan de onderzijde is haar gezicht smaller geworden, haar kaaklijn is scherper.

Madonna was altijd al bekend om haar metamorfoses, maar die betroffen meestal haar imago, van kirrend discomeisje via zelfbewuste vrouw van de wereld en neokatholieke sexvamp tot obscurantistische kabbaliste. Maar nu neemt ook haar lijfelijke gedaante andere vormen aan. Ook hiermee springt Madonna weer op een band wagon: haar leeftijdgenoot Michael Jackson liet zich al veel eerder grondig veranderen.