EU wil minder namaak uit China

De Europese Unie heeft de Chinese regering dringend gevraagd om meer te doen tegen piraterij en namaak van Europese artikelen.

Dat heeft handelscommissaris Mandelson gisteren laten weten na een gesprek met zijn Chinese collega Bo Xilai aan de vooravond van nieuwe gesprekken over hun handelsbetrekkingen, die volgende week beginnen.

,,In Europa willen we de markt open houden voor eerlijke handel uit China, maar dat betekent ook dat China zijn grenzen meer moet openstellen voor Europese export en eigendomrechten moet beschermen'', aldus Mandelson. China beweert al jaren extra inspanningen te doen om namaak te bestrijden.

De EU-handelscommissaris liet weten dat hij binnenkort een plan zal presenteren aan de Europese regeringsleiders voor een nieuw handelsakkoord waarover volgend jaar een akkoord zou moeten worden bereikt. Een nieuwe overeenkomst is volgens Mandeslon ,,cruciaal'' voor Europa. Hij zei dat in zijn voorstellen vooral het accent zal liggen op striktere reguleringen voor autofabrikanten en de telecommunicatiesector.

De handelsrelaties tussen de EU en China verslechterden dit jaar na een voortdurende ruzie over de hoeveelheden textiel die vanuit China naar Europa werden geëxporteerd. Na maandenlange gesprekken werden op een beperkt aantal terreinen restricties afgesproken voor de uitvoer van deze producten.

Onlangs ontstond er een nieuwe discussie tussen de EU en China over de export van schoenen naar Europa. De EU stelde dat China schoenen op de Europese markt zou dumpen. De EU onderzoekt op dit moment of er sprake is van uitvoer van schoenen en andere lederwaren onder de inkoopprijs. Exporteren onder de kostprijs is verboden. Dit onderzoek vindt overigens ook plaats in Vietnam.

Verder klagen veel Europese autofabrikanten dat Chinese autoriteiten hen barrières opwerpen als ze er fabrieken willen bouwen en auto's willen exporteren naar China.

Een verhoging van importtarieven voor Chinese en Vietnamese schoenen zou geen goed idee zijn, liet de Federation of the European Sporting Goods Industry (FESI) gisteren weten. ,,Daarmee zou geen enkele arbeidsplaats worden gered in Europa, maar veroorzaakt eerder verlies van duizenden banen'', zei een woordvoerder van deze organisatie.

De Europese sportschoenenindustrie verhuisde jaren geleden grotendeels de productie naar lage-lonenlanden in Azië. FESI stelt dat importheffingen negatieve effecten hebben op werkgelegenheid van de bedrijven, vooral op gebied van ontwerp, reclame, marketing en verkoop.