Blogs in opmars

Weblogs - `blogs' genoemd - werden tot voor kort afgedaan als amateuristisch gekrabbel. Maar inmiddels kent het internet 21 miljoen blogsites en dat aantal verdubbelt ruwweg elke vijf maanden, aldus onderzoeksbureau Technorati. Zowel Yahoo als Google heeft eindelijk de markt ontdekt en speciale zoekmachines voor blogs gelanceerd. En mediabedrijven hebben veel geld voor blogsites over. Time Warner's AOL kocht bijvoorbeeld voor naar verluidt 25 miljoen dollar (21,2 miljoen euro) het consortium Weblogs, waarin honderd bloggers zich hebben verenigd.

Die waardering - als het genoemde bedrag juist is - lijkt aan de hoge kant. Weblogs is waardevol, omdat een aantal van zijn zogenoemde `blogspots', zoals Engadget, een hoop bezoekers trekt. En dat betekent dat het geld kan verdienen aan advertenties. Maar het bedrijf geeft zelf toe niet meer dan 3.000 dollar per dag te verdienen aan de verkoop van advertenties via Google's Adsense-programma. In een jaar tijd haalt het dus waarschijnlijk zo'n 1 miljoen dollar binnen. Dat betekent dat Weblogs misschien kan worden gewaardeerd op 25 maal de omzet, het dubbele van Google's waardering van 13 maal de omzet. Om die waardering te rechtvaardigen zou Weblogs de komende vijf jaar 15 procent sneller moeten groeien dan Google, of 70 procent sneller dan Time Warner, het moederconcern van AOL.

Blogs dringen langzaam door tot de mainstream media. Maar kunnen zij die uiteindelijk ook overschaduwen? De statistieken zien er enigszins onheilspellend uit voor een paar van de traditionele giganten. Blogs als Boing Boing trekken volgens Technorati nu al meer bezoekers dan USA Today of de Times.

Eén van de oorzaken van de bloei van de blogs is het feit dat nieuws op het internet een basisproduct is geworden. Analyses en opinies zijn veel belangrijker. Maar blogs hebben hun grenzen. De productiewaarden zijn onevenwichtig verdeeld: sommige blogs worden professioneel geredigeerd, andere zijn rammelende collecties vluchtigheden. Slechts weinig blogs hebben herkenbare merknamen. Er is ruimte genoeg voor zowel gevestigde media als blogs.

De meeste krantensites zoals die van de Washington Post of de Financial Times hebben voor een `als je ze niet kunt verslaan, sluit je dan aan'-tactiek gekozen en hebben hun eigen blogs gelanceerd. Het ligt niet echt voor de hand dat die veel succes zullen oogsten, gezien het feit dat een blog verondersteld wordt onafhankelijk en persoonlijk te zijn. In plaats daarvan zouden de kranten zich moeten concentreren op het aanscherpen van hun inhoud om lezers terug te lokken.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling: Menno Grootveld