Amazon: koop geen boek, koop een pagina

Internetboekhandel Amazon.com gaat pagina's van boeken los te koop aanbieden. Voor een paar cent per pagina kunnen klanten precies dat gedeelte van het boek aanschaffen dat hen het meest interesseert.

De bekendmaking over de dienst `Amazon Pages' kwam tegelijk met het nieuws dat Microsoft gedigitaliseerde boeken gaat aanbieden via netwerk MSN. Zoekmachine Google biedt al langer gescande boeken aan. De internetbedrijven zijn in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld.

Het aanbieden van bladzijden lijkt enigzins op het principe van iTunes, waar consumenten afzonderlijke nummers kunnen downloaden, in plaats van een volledig album van een artiest. Amazon.com ontwikkelt een soortgelijke dienst voor tekstbestanden.

De nieuwe dienst moet het mogelijk maken om digitaal door boeken te bladeren, waarna de klant het hele boek wel of niet kan kopen, maar ook kan kiezen voor één enkel hoofdstuk of bladzijde. Dat is aantrekkelijk voor klanten die bijvoorbeeld een bepaald recept uit een kookboek zoeken, of studenten die alleen een specifiek gedeelte uit een studieboek nodig hebben.

Op de site van Amazon.com was het al langer mogelijk om te zoeken binnen de tekst van honderdduizenden boeken. De verkoop van losse tekstgedeeltes is daar het vervolg op. Ook biedt de online boekhandel kleine uitgaven aan van 10 tot 30 pagina's, die digitaal worden verkocht: voor 49 dollarcent kunnen consumenten een kort verhaal of essay van diverse auteurs toegestuurd krijgen. Een tweede nieuw programma van de internetwinkel Amazon is de mogelijkheid van `upgraden': bij de aanschaf van een boek kan de klant ook kiezen voor een onbeperkte online toegang tot de digitale versie van dat boek. Zo kunnen consumenten via internet gratis in het boek bladeren dat ze ook thuis in de kast hebben staan. Het is niet bekend wanneer de twee nieuwe diensten beschikbaar zullen zijn op de website.

De Nederlandse uitgeverij Wolters Kluwer is niet bang dat de versnippering van hun werken bij Amazon.com zal leiden tot omzetdaling: ,,Hoe toegankelijker onze uitgaven zijn, hoe beter.'' Wolters Kluwer zegt al langer online informatie aan te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van nieuwsbrieven of naslagwerken voor bedrijven. Volgens de uitgever zal ,,papier altijd blijven bestaan'', maar het bedrijf is altijd op zoek naar nieuwe manieren om hun producten te verspreiden. ,,Wij hebben niets tegen `per pagina betalen', zo lang de auteursrechten niet worden geschonden'', aldus een woordvoerdster van het concern.

In de VS loopt een rechtszaak tegen internet-zoekmachine Google, aangespannen door de grootste uitgeversassociatie. Google zou uitgevers vooraf geen toestemming hebben gevraagd voor de digitalisering van hun werken. De zoekmachine had met bibliotheken afspraken gemaakt om de inhoud van hun collectie op te nemen in de Google-index van meer dan 3 miljard webpagina's, zonder toestemming van de auteurs. Uitgeverij Wolters Kluwer, die zich ook beweegt op de Amerikaanse markt, heeft zich aangesloten bij de eisers. Over het aanbieden van losse gedeeltes van boeken op de site van Amazon.com is volgens het persbericht wèl toestemming gevraagd aan de uitgeverijen.