Sneller schakelen bespaart 10 procent brandstof

De meeste automobilisten kunnen moeiteloos 10 procent op hun brandstofgebruik besparen door hun rijstijl te verbeteren. Dat zegt milieuambtenaar Martin Kroon, een van de bedenkers van het zogeheten Nieuwe Rijden, de overheidscampagne voor een milieubewuste en energie-efficiënte rijstijl.

Kroon baseert zich op cijfers van verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng, dat het effect van de overheidscampagne mat.

Na vijf jaar campagne voor het Nieuwe Rijden houdt 20 procent van de tien miljoen automobilisten in Nederland zich inmiddels aan de basisprincipes: lage toeren en sneller opschakelen naar de hoogste versnellingen. Door hun rijstijl te verbeteren bespaarden deze automobilisten vorig jaar gezamenlijk meer dan 100 miljoen liter brandstof. In 2003 was de brandstofbesparing bijna een kwart minder.

,,We staan nog maar aan het begin'', zegt Kroon over de campagne voor het Nieuwe Rijden, die sinds vorig jaar juni ook gebruikmaakt van televisiespotjes. Binnenkort begint een nieuwe reeks televisiespotjes met de gebroeders Doeks uit `Hasselt-county', twee langharige boerenkinkels die vreemde capriolen uithalen met een oranje auto. In 2010 moet het effect van het Nieuwe Rijden zeker vier keer zo groot zijn, voorspelt Kroon.

In de vorige week verschenen Energienota van het ministerie van Economische Zaken wordt rekening gehouden met een vermeden uitstoot van 1,5 megaton CO2 in 2010 als gevolg van het Nieuwe Rijden. Die emissiereductie is vergelijkbaar met het effect van een half miljoen auto's die een jaar lang stilstaan.

Kroon pleit voor een Europese campagne. Als alle automobilisten in de Europese Unie `nieuwe rijders' worden, scheelt dat per jaar 25 miljard liter brandstof en 55 megaton CO2: bijna tweemaal de huidige uitstoot van het totale Nederlandse wegverkeer.

Ruimte voor verbetering genoeg, zegt Kroon. Hij verwijst naar de positieve gevolgen van rijtrainingen bij diverse Nederlandse bedrijven. Zo realiseerden buschauffeurs van de Hermes Groep uit Weert vorig jaar na een cursus een brandstofbesparing van 8,4 procent.

Mede door de trainingen daalde ook het ziekteverzuim onder de chauffeurs met 50 procent. Kroon kijkt er niet gek van op: ,,Als je hard optrekken en stress vervangt door relaxed rijden, dan zitten chauffeurs meer ontspannen achter het stuur. Een Duits bedrijf met een groot wagenpark bereikte zo 40 procent minder schades.''

luchtnormen pagina 6

nieuwe rijden pagina 10