Wandelen met skistokken

Veel mensen bewegen te weinig, anderen te veel. De eerste categorie komt niet uit z'n stoel of neemt er domweg de tijd niet voor, mede omdat je van bewegen moe wordt. De tweede kan niet stilzitten, kent geen rust in zijn hoofd en wil voortdurend vooruit in zijn beweging, op weg naar de topvorm, naar prestaties, records en medailles, op weg naar de uitputting, als ultieme vorm van bevrediging. Waar de een het aan vuur ontbreekt, ontbreekt het de ander aan bluswater, de hoognodige rust.

De eerste groep, de luie mens, wordt bedreigd door mentale depressies, vetzucht en ziektes. Zo hoor je dezer dagen roepen door zelfbenoemde gezondheidsgoeroes en overheidsdienaren die het goed met de mens voor hebben. Over de tweede groep, de uitslovende mens, hoor je opvallend weinig. Hoewel topsport even bedreigend is voor de gezondheid van lichaam en geest. Kijk en luister en je ziet en hoort sportende mensen die klagen over pijn, ongeneeslijke blessures en psychisch leed. Er alleen naar kijken en luisteren doet al pijn. Topsport is even slecht als niet aan sport doen.

Bewegen met mate, is dat er nog behalve de dagelijks wandeling van de deur naar de auto en terug? Jazeker, zelfs meer dan dat. Zowat elke dag wordt wel een nieuwe vorm van `sportief bewegen' bedacht, al is het alleen al uit commerciële motieven. De opwinding rond aerobics is nog niet verdrongen of met name de fitnessbranche biedt handenvol sessies aan om spieren, gewrichten, hart en longen te versterken en zodoende de gezondheid te helpen bevorderen. Het nieuwe bewegen is een serieuze bedreiging voor de traditionele vorm van bewegen, zoals doorgaans beoefend in sportclubs.

Terug op de menukaart is het aloude wandelen, zoals eerder het aloude hardlopen weer uiterst populair is. Naast de gewone en toeristische wandeling is er `snelwandelen', `sportief wandelen', `brisk walking', `power walking' en `nordic walking'. Zeer populair wordt nordic walking. Vooral omdat er veel reclame voor wordt gemaakt. Maar het is ook gezond, zo beseffen ze in Finland. Daar bestaat deze sport al twintig jaar als zomerse trainingsvorm voor langlaufskiërs en is het sinds een jaar of acht een zelfstandige sport met een eigen organisatiestructuur. Van de vijf miljoen inwoners die Finland telt wandelt een half miljoen eens per week in hoog tempo met stokken.

Het ziet er potsierlijk uit, zo'n groep nordicwalkers, mannen en vrouwen die met stokken (speciale Nordic Walking-poles circa 60 euro per paar) zwaaiend over de wegen marcheren, getraind door gediplomeerde instructeurs. Maar het aantal beoefenaren groeit snel, vooral dankzij promotie en oefenprogramma's van de atletiekunie en veel sportscholen, Een paar jaar geleden werd de sport dankzij de Velsense fysiotherapeut Marco Maas in Nederland gelanceerd. Het is een goede manier om lichaamsgewicht te verliezen, bevordert de fitheid en het uithoudingsvermogen. Een full body workout. Een normale wandelaar zet de ene voet voor de andere, het bovenlichaam doet niet mee. Met de prikkende en zwaaiende stokken wordt dat anders. Rug-, schouder-, arm- en bilspieren worden doorlopend aangespannen en ontspannen. Gewrichten van heup, knie en enkels worden minder belast door het gebruik van de stokken. De hartslag gaat omhoog, evenals het energieverbruik.

We hebben er een gezonde sport bij, een normale bewegingsvorm voor oudere mensen die met mate willen sporten. Beginnende nordicwalkers zeggen zich soms te schamen voor hun curieuze manier van bewegen: langlaufen op een straatweg. Daarom doen ze het vooral in een groepje. Zo wordt ook aan sociale contacten gewerkt en plezier aan elkaar beleefd. Elk nadeel heeft z'n voordeel, heeft de beroemde voetballer Johan Cruijff eens gezegd. En hij kan het weten. Achter een bal aanhollen om ertegen te schoppen is toch eigenlijk ook raar.

Dit is de eerste aflevering van de rubriek Mensen & Bewegen die elke twee weken zal verschijnen.