Fors lagere marges Unilever

Levensmiddelenbedrijf Unilever (Omo, Dove, Knorr, Ola) heeft de winstmarges moeten verlagen om marktaandeel te behouden. De marge in het derde kwartaal nam af van 17 tot 15,6 procent. Dat heeft het concern vanochtend bekendgemaakt. Unilever heeft in het derde kwartaal meer geld uitgetrokken voor reclame en is ook van plan om dat de komende tijd te blijven doen. ,,Dit is langetermijnbeleid'', aldus een woordvoerder. In Europa daalt de nettowinstmarge met een achtste tot 17,5 procent.

Met de extra reclame wil Unilever marktaandeel vergroten. Hoewel het bedrijf het op enkele terreinen beter deed dan de concurrentie, heeft dit beleid nog geen effect. Het totale marktaandeel daalde fractioneel, zei de woordvoerder. Mede hierdoor nam het bedrijfsresultaat in het derde kwartaal af met 4 procent tot 1,6 miljard euro. Exclusief de zwakkere euro zou de daling 6 procent zijn.

Vooral West-Europa is een probleem. Ondanks sterke groei in Oost-Europa en Rusland daalde de omzet in Europa met 2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat zakte 16 procent naar 696 miljoen euro. De afgelopen najaar aangetreden bestuursvoorzitter P. Cescau sprak in een toelichting over een ,,moeilijk'' werelddeel. ,,We hebben in Europa niet het groeiherstel bereikt dat we elders hebben laten zien'', aldus Cescau.

In West-Europa daalde de ijsverkoop (onder meer Ola, Hertog) ,,opmerkelijk'', liet het concern weten. Ondanks dat de zomer volgens Unilever vorig jaar slecht was en het derde kwartaal van dit jaar naar verhouding goed weer kende, daalde de ijsverkoop met 1 procent. De daling was ongeveer net zo groot als bij de concurrentie.

In de Verenigde Staten steeg de omzet 5 procent en won het concern op belangrijke terreinen marktaandeel. Daar daalde de brutowinstmarge nauwelijks, met 0,3 procent. Unilever is desondanks niet tevreden met de vorderingen daar, aldus een woordvoerder. Het bedrijf doet het wel goed in opkomende markten.