Charlie Chaplin

Regelmatig verbreekt een onbedwingbare proestlach de museumstilte in de Kunsthal op de expositie Charlie Chaplin. Bij Sam Stourdzé, die deze expositie samenstelde in een samenwerkingsverband tussen musea in Parijs, Rotterdam en Hamburg draait alles om de brille van Charles Chaplin (Londen 1889-Zwitserland 1977) in een mooie zaal met rode vloerbedekking en rijtjes oude bioscoopstoelen. Stourdzé is gespecialiseerd in fotografie en hij vat Chaplins carrière samen in een ruime keuze uit de duizenden fotos die er van hem en zijn werk zijn gemaakt. We zien hem, steeds energiek, nooit in rust, voor en achter de camera. Er zijn nieuwsfoto's, affiches, filmstills. Maar vertoon bewegend beeld van Chaplin en het zuigt alle aandacht weg van de fotoreeksen, van de parafernalia, van de documenten, hoe bijzonder dat alles ook is. Samensteller Stourdzé koos beroemde fragmenten, de kadetjesdans uit The Gold Rush, het perverse spel met de wereldballon uit The Great Dictator of het stukje Modern Times waarin Charlie, dolgedraaid van het werken aan de lopende band, met zijn tangen achter een dame aanrent omdat hij de knopen op haar boezem aanziet voor aan te draaien bouten. Vooral de filmfragmenten illustreren Chaplins artistieke ontwikkeling. Ze vertellen van zijn strijd tegen de stem (hij voelde niets voor de sprekende film), onthullen zijn veeleisende regie, accentueren zijn kijk op vrouwelijk komisch talent. Doordat vergelijkbare fragmenten (slotscènes, dansjes etc.) letterlijk naast elkaar worden vertoond, markeren al die filmpjes samen de invloed van een talent dat tot op de dag van vandaag zijn weerga niet kent.

Charlie Chaplin t/m 15 jan in de Kunsthal, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di t/m za 10-17u, zo 11-17u.