Groei mee in de PTT

Het is deze week op de kop af vier jaar geleden dat Ad Scheepbouwer bij KPN als bestuursvoorzitter aantrad. Hetzelfde geldt voor Peter Bakker bij TNT, voorheen TPG, voorheen PTT Post.

Dat beide bestuurders op 1 november uit de startblokken vlogen is geen toeval. Scheepbouwer ruilde het toenmalige TPG voor KPN en financieel directeur Peter Bakker schoof bij TPG door naar de toppositie. Voor Scheepbouwer was KPN ook bekend terrein: drie jaar ervoor vormde het telecombedrijf met TPG nog één en dezelfde onderneming.

Wat zijn hun wapenfeiten? Onder Scheepbouwer boekte KPN het twijfelachtige record van 9,5 miljard euro verlies in één jaar. Hij greep hard in om het telecombedrijf te redden. Onder zijn leiding verdwenen ruwweg twee op de vijf banen, terwijl de omzet vrijwel gelijk bleef. De koers steeg 90 procent. Langzaamaan betreedt KPN weer de overnamearena. Dit jaar volgde met Telfort de eerste aankoop van formaat (1 miljard euro). En KPN snuffelde aan O2, de Britse concurrent waarop Telefónica deze week een bod uitbracht. Grote vraag is hoe KPN aan de nieuwe Europese biedingsstrijd mee gaat doen: als jager of als prooi? Beleggers prefereren het laatste.

De activiteiten van TNT (post, koeriersdiensten en voorraadbeheer) zijn heel wat minder hectisch. De grootste beweging komt recentelijk van binnenuit. Er lopen onderzoeken naar de belastingafdracht van TNT en de financieel directeur kondigde onlangs zijn vertrek aan, volgens een woordvoerder ,,wegens een verschil in managementstijl''. De beurskoers van TNT was vier jaar geleden net zo hoog als nu.

Bestaat er een mooier moment om, zeven jaar na de splitsing, de bedrijven maar weer samen te voegen? Daarmee heeft TNT een nieuwe financieel directeur en Scheepbouwer een duidelijke opvolger. Verschillen in managementstijl hoeven niet gevreesd te worden, want de heren hebben bij het toenmalige TPG al als tandem geopereerd.

Het betekent ook eindelijk weer collega's erbíj voor de medewerkers van KPN. En KPN-beleggers hoeven voorlopig geen overname door KPN te vrezen: het ineenschuiven van de oude broeders houdt het management wel even bezig. Onzin? Concurrent AT&T in de VS deed hetzelfde en VNU probeert het op dit moment met de overname van IMS, dat samen met AC Nielsen al eens een andere moeder had.

Bovendien krijgt het aandeel van de vernieuwde post-telecomcombinatie op de beurs in één klap fantasie - wat beleggers zo graag willen. En de naamsbekendheid van TNT en KPN is binnen een handomdraai vergroot. BrEeZaH-namen als KpnTnt (koop een tent?) zijn niet nodig. De PTT kent toch iedereen, daar is geen reclamecampagne voor nodig.