Een echte automan

Kees van den Berg (41) noemt zichzelf een automan. Hij werkte bij Nissan en bij Pon, waar hij marketingmanager voor Volkswagen was. Bij Pon Equipment, dealer van Caterpillar in Nederland, maakte hij de laatste jaren een kort uitstapje naar bulldozers. En nu wordt hij algemeen directeur van Saab Nederland. ,,Saab is een nichespeler'', vertelt Van den Berg. ,,Het merk heeft niet zo'n groot marktaandeel in Nederland, maar wel een groep trouwe klanten.'' Volgens Van den Berg is Saab voor de bovenkant van de markt, en trekt het ,,individualisten'' aan. ,,Het is altijd een eigenzinnig, innovatief merk geweest.'' En veiligheid nam voor het merk een belangrijke plaats in. Zo kwam Saab volgens Van den Berg eind jaren vijftig als eerste met de autogordel. Voor Pon Equipment kwam hij al regelmatig in Scandinavië, in zijn nieuwe baan zal hij ook regelmatig contact hebben met de Saab-fabriek in Zweden. ,,De mentaliteit in Zweden is hetzelfde als hier in Nederland.'' Van den Berg kreeg deze baan via via. ,,Als je dertien jaar in de auto's werkt, ken je wel wat mensen.'' En wat hij zelf het liefst zou rijden? ,,Saab natuurlijk, wat kan ik anders zeggen?''

personalia@nrc.nl