Cameron Crowe zakt af van schattig naar wee

De Amerikaanse regisseur Cameron Crowe is gek van Billy Wilder. Hij maakte een boek over hem en bijna al zijn films probeert hij iets van `The Wilder Touch' mee te geven. Je kunt een slechter voorbeeld nemen. Wilder is immers de maker The Apartment, Some Like It Hot en nog veel meer klassiekers. Wat deze twee films van Wilder zo bijzonder maakt, is de goedaardigheid die eruit spreekt, ondanks het ook aanwezige cynisme. Vaak wordt dat niet als een aanbeveling gezien; velen lusten hun filmhelden liever rauw en provocatief. Maar Wilder wist van goedaardigheid wel een filmdeugd te maken. Cameron Crowe lukt dat soms ook, een beetje, in bijvoorbeeld Jerry McGuire (1996), tot nu toe zijn grootste hit (bijrolspeler Cuba Gooding jr. kreeg een Oscar) en Almost Famous (2000, Oscar voor het beste originele scenario). In zijn nieuwste film, Elizabethtown, ontaardt de goedaardigheid. Het wordt schattig, koket, wee, of bespottelijk. Bovendien is de plot, anders dan bij Wilder, een rommeltje. In Elizabethtown stelt een jonge schoenontwerper (Orlando Bloom) die net ontslagen is zijn zelfmoord uit wegens de dood van zijn vader. Hij reist naar het stadje waar die vader geboren is, Elizabethtown in Kentucky, om de begrafenis te regelen, en daar op het platteland, waar het tempo lager ligt en de mensen allemaal even maf als aandoenlijk zijn komt van uitstel misschien afstel, zeker als hij ook nog een kittige stewardess ontmoet. Zij laat hem tegen het eind van de film terug naar Oregon rijden met de as van zijn vader gezellig naast zich in een urn op de passagiersstoel terwijl ze naar leuke popmuziek luisteren en langs allerlei Amerikaanse folklore tuffen. De urn heeft een gordel om.

Elizabethtown ging in september in première op het filmfestival van Toronto en na een slechte ontvangst werd de film opnieuw gemonteerd, waardoor hij in ieder geval een flink stuk korter werd. Maar deze gestroomlijnde versie voelt nog steeds onaf. Het is alsof Crowe een aantal grote scènes heeft bedacht (Susan Sarandon die tapdanst op de herdenkingsplechtigheid, bijvoorbeeld) die hij maar niet aaneen kan rijgen. De ketting blijft ook na de nieuwe montage gebroken.

De acteurs maken het er niet beter op. Orlando Bloom kan een magere rol niet vullen met charisma en blijft mooi maar saai. Kirsten Dunst is daarentegen zo kittig en leuk en slim dat de overdaad weer schaadt.

Elizabethtown. Regie: Cameron Crowe. Met: Orlando Bloom, Kirsten Dunst, Susan Sarandon, Alec Baldwin, Loudon Wainwright III. In: 25 bioscopen.