Apple verkoopt miljoen tv-beelden

Het Amerikaanse bedrijf Apple heeft in negentien dagen zijn eerste miljoen tv-programma's en videoclips verkocht voor de nieuwe video-Ipod. Het gaat dan om afleveringen van bekende tv-series als Desperate Housewives die voor 1,99 dollar zijn te downloaden.

,,Het succes van Apple versterkt het idee dat er vraag is naar dit soort diensten'', zei Bob Wright, voorzitter van de Amerikaanse filmstudio NBC Universal in de LA Times. ,,Hoe veel vraag? Het is nog te vroeg om dat te beantwoorden. Maar de vraag is er echt, en zal er blijven.''

Apple heeft zo'n tweeduizend verschillende programma's beschikbaar, vooral tv-series uit de stal van Disney, muziekclips en tekenfilms van de Pixar Studio's, de filmstudio waar Apple-topman Steve Jobs zelf aan de touwtjes trekt. Apple concurreert in feite met een enorm aanbod aan illegaal via internet te downloaden tv-programma's en speelfilms. ,,Maar deze cijfers geven aan dat mensen ook een legaal aanbod willen hebben'', zei Jobs.

Door deze cijfers van Apple en andere voorbeelden begint de scepsis over televisie kijken op het mini-scherm van een mobiele telefoon of een Ipod langzamerhand te verdwijnen. Op termijn, zo voorspellen de trendwatchers, kijken we waar we willen, wanneer we willen en hoe we willen naar televisie of video.

,,Ik zou zelf geen tv op een mobiel willen kijken en ik had ook nooit gedacht dat er mensen zouden willen kijken'', zei Marcus Englert van de Duitse tv-zender Sat.1 onlangs op het Omroepcongres in Bussum. ,,Maar jongeren kijken echt.'

De Duitse zender biedt iedere dag om 11.00 's ochtends al de aflevering aan van de soapserie Verliebt in Berlin die op televisie 's avonds wordt uitgezonden. Volgens Englert kijken er duizenden tieners per dag naar de aflevering op hun mobiele telefoon.

Van de grote telecombedrijven in Nederland heeft Vodafone Live het grootste aanbod voor een mobieltje dat is uitgerust met snel internet (UMTS). Er zijn live kanalen, bijvoorbeeld CNN en Big Brother, maar ook diensten die een tv-programma na afloop aanbieden, zoals later op de avond het NOS Journaal van acht uur.