Retour Den Haag-Brussel

Campagne nog niet erg digitaal

De campagne voor het partijvoorzitterschap van de PvdA zit er bijna op. Morgen maakt de partij bekend wie van de vier overgebleven kandidaten Michiel van Hulten, Annemarie Goedmakers, Anne Marie Hoogland en Hans Logtens de huidige voorzitter Ruud Koole gaat opvolgen.

De campagne zou zich, anders dan voorgaande campagnes, vooral afspelen op internet en minder in de zaaltjes. Wie nog geen weblog had, kreeg er een van de partij. Opvallend genoeg verliep de campagne alleen helemaal niet zo digitaal. De website van Michiel van Hulten (www.vanhulten.net), de trouwste weblogger van de vier, is vooral een verslag van Van Hultens reis langs de zaaltjes, waar hij debatten voerde met de tegenkandidaten.

Anne Marie Hoogland (www.annemariehoogland.nl) kan nauwelijks op bezoekers rekenen. Iedere dag komen 150 tot 250 mensen kijken. Alleen vorige week donderdag kreeg de site 592 bezoekers, na een smalend bericht op de website www.geenstijl.nl. Van Hans Logtens is alleen een notitie terug te vinden op internet. En Annemarie Goedmakers meldt op haar website www.goedmakers.nl dat zij ,,binnenkort'' een weblog start op de site van de pvda. Op die site www.pvda.nl staat, naast een kleine introductie: ,,Op mijn eigen website vindt u meer informatie.'' (GV)

Digitaal op papier

Inspraak met behulp van de muis; in Europa zijn ze er al jaren mee bezig. Dat wil zeggen: op papier, hoewel het de vraag is of dat in dit kader nu wel de juiste uitdrukking. In elk geval kan de burger, die bereid is een digitale zoektocht te ondernemen door de Europese cyberspace, van zich laten horen en meepraten. De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Unie, kent hiervoor zelfs de speciale afdeling IPM: Interactive Policy Making.

Via de site www.europa.eu.int/yourvoice kunnen Nederlandstaligen bij de pagina `Uw stem in Europa' komen waar de burger wordt uitgenodigd ,,een actieve rol'' te spelen in de Europese besluitvorming. Wie klikt op raadplegingen kan bijvoorbeeld op dit moment zijn of haar mening geven over de veiligheid van vliegvelden.

Eerder dit jaar stelde de Commissie de website open over het vliegverkeer. Het leverde in totaal 5.564 reacties op waarvan de meeste (1.544) uit het eurosceptische Groot-Brittannië. Nederland stond op de vijfde plaats met in totaal 272 reacties.

Digitaal discussiëren over Europa kan ook. Zoals over de toekomst van Europa, een actueel thema. Hoewel, actueel? Wie daar heen klikt komt op een pagina die meldt dat op 29 oktober 2004 met de ondertekening van de Grondwet een nieuwe fase zal intreden. De in Europa geïnteresseerde burger weet dat dat iets anders is gelopen. (MK)

Website in trek

De belangstelling voor de website van de Tweede Kamer is de afgelopen jaren explosief gestegen. Ook dit jaar zal het totale aantal unieke bezoekers weer hoger zijn dan in 2004, gezien de laatste stand van zaken. De waardering voor de website blijft echter achter bij het grote aantal bezoekers. Eerder dit jaar nog kreeg de site www.tweedekamer.nl de prijs voor de slechtste website (de webflop 2005).

Chattend gekozen

De Fin Jyrki Kasvi voerde vooral campagne via het internet. Hij werd gekozen.

Vanuit een bureaustoel campagne voeren voor de parlementsverkiezingen en vervolgens met voorkeursstemmen nog gekozen worden ook. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar de Finse parlementariër Jyrki Kasvi (Groenen) deed het. Afgelopen week was hij te gast op een symposium in de Tweede Kamer over de rol van ICT binnen het parlement.

Kasvi voerde zijn verkiezingscampagne voor de Finse parlementsverkiezingen van 2003 bijna volledig via internet. ,,Voor mijn geloofwaardigheid heb ik een paar advertenties in kranten geplaatst, om te laten zien dat ik een serieuze kandidaat was.'' De advertenties kostten hem 6.500 euro, een schijntje aan campagnekosten. ,,Maar meer geld had ik niet. Dit was alles wat er op mijn rekening stond.''

Maar hoe voer je campagne via internet? In ieder geval niet door e-mails te versturen, zegt Kasvi. ,,De grootste ergernis van internetgebruikers is spam, dus ik had hen juist tegen me in het harnas gejaagd.'' Hij was actief op chatboxen en internetfora (,,Zelfs op een paar grote erotiekfora''), plaatste banners op websites en had daarnaast zijn eigen website (www.kasvi.org), inclusief een discussiepanel. ,,Mijn website was veel interactiever dan die van andere kandidaten.''

Zijn actieve internetleven was de sleutel om geloofwaardig te zijn, denkt Kasvi. ,,Veel van mijn concurrenten kwamen pas een halfjaar voor de verkiezingen met een internetcampagne. Daardoor werden zij gezien als outsiders.'' Bovendien voerde hij campagne op punten die internetgebruikers aan het hart gaan, zoals dataopslag en copyright.

Hij ziet een grote toekomst voor ICT-toepassingen in het parlementaire werk. ,,Voor het contact met kiezers is het voor mij onmisbaar. In het parlement van Estland hebben alle parlementariërs al een laptop in de vergaderzaal.''

Het belangrijkste voordeel is volgens Kasvi dat de bureaucratie vermindert. ,,Hoe vaak wordt er in parlementaire stukken niet verwezen naar andere documenten? Waarna je je door enorme stapels papier moet worstelen? Het is makkelijker om van document naar document te klikken.''

Maar het duurt nog wel even voor het zover is, denkt Kasvi. ,,Er zijn collega's die 300 e-mails per dag krijgen, maar nog steeds eisen dat ze die allemaal geprint op hun bureau krijgen.'' (JD)

Aldus...

,,Ga lunchen bij MP Balkenende. Eet een `broodje Kok' (filet americain met ei) en we bespreken een serie onderwerpen.'' (Minister Gerrit Zalm (Financien, VVD) op zijn weblog www.gerritzalm.nl)

,,Publiek Hilversum is nu te grijs. Gelukkig zijn de eerste tekenen van het herstel van de pluriformiteit al zichtbaar. Zojuist zag ik een mooi voorbeeld! De Nationale Bijbeltest van de NCRV.'' (Tweede-Kamerlid Jan de Vries (CDA) op zijn weblog www.jandevries.info)