Prijzenslag om gunst van prepaidbeller

Onder mobieletelefoniebedrijven ontvouwt zich een prijzenoorlog rond de prepaidbeller. KPN begon eind september met zijn prijsvechtersmerk Simyo voor 18 cent per minuut en 9 cent voor een sms-bericht. Met de komst van Easymobile – gelieerd aan luchtvaartprijsvechter Easyjet – vorige week voelde KPN zich gedwongen zijn prijzen te laten zakken tot 16 cent per minuut en 8 cent voor een sms'je, dezelfde prijs die Easymobile vraagt. En vandaag kondigde Tele2 aan zich in de strijd te werpen met een tarief van 14 cent per minuut, en 7 voor een sms. Een woordvoerder van KPN zei vanochtend de prijzen in reactie hierop niet verder te verlagen.

Bij alledrie de aanbieders gaat het om een prepaidaanbod waar de klant geen gratis telefoon bij krijgt. Op internet kunnen zij een simkaart bestellen die ze in hun oude telefoon moeten doen, zodat ze tegen de gunstige tarieven kunnen bellen. Veel abonnementen en sommige andere prepaidaanbiedingen zijn overigens goedkoper dan deze prijsvechters, maar daar zit je dan voor minstens een jaar aan vast. Dat is bij deze merken niet zo.

Het woord prijzenoorlog doet denken aan de prijzenslag in de supermarkten van de afgelopen twee jaar, maar volgens directeur Ed Achterberg van onderzoeksbureau Telecompaper gaat die vergelijking niet op. Tijdens de supermarktoorlog werden bijna alle producten in het assortiment in prijs verlaagd. Achterberg: ,,Dit spitst zich toe op mensen die al een mobiele telefoon hebben waar ze tevreden mee zijn, wij schatten dat het gaat om zo'n 2,5 miljoen mensen.'' Ook leeft hier niet het gevaar dat de kwaliteit van het product achteruit gaat. ,,Bellen is gewoon bellen.'' Hoogstens wordt de (gratis) klantenservice geschrapt.

Of de mobiele aanbieders nog winst maken op dit product, is moeilijk te zeggen, volgens Achterberg. Easymobile en Tele2 kopen beide capaciteit in op het netwerk van Telfort, dat net gekocht is door KPN. Achterberg: ,,De consumentenprijs daalt in ieder geval harder dan de inkoopprijs die ze aan KPN betalen.'' Als klanten van Vodafone, T-Mobile en Orange overstappen naar een nieuw prijsvechtermerk, verdient KPN er dus hoe dan ook aan. Achterberg: ,,KPN is de lachende derde.''