Joint venture TNT, Japan Post

TNT is een joint venture aangegaan met Japan Post. Dat hebben de twee ondernemingen vandaag tegelijkertijd in Amsterdam en Tokio gemeld.

De samenwerking is al in augustus begonnen, met postvervoer tussen Japan en Europa, maar de twee bedrijven wilden het zolang stilhouden om de resultaten af te wachten. Die waren ,,goed'', met ,,stipte afleverprestaties'' zo liet TNT vandaag weten. Het is de eerste maal dat Japan Post, een staatsbedrijf dat in 2007 wordt geprivatiseerd, een joint venture met een buitenlandse partner aangaat. Het uiteindelijke doel is, zo zegt TNT, het gezamenlijk opbouwen van een ,,leidende positie in de markt voor express en logistiek in de Asia/Pacific regio''. Peter Bakker, de bestuursvoorzitter van TNT, denkt dat ook in China, waar beide bedrijven actief zijn, veel schaalvoordeel kan worden behaald.

TNT (het voormalige TPG) lijkt gedwongen tot nieuwe initiatieven, zoals samenwerking, want de winst stagneert. Uit de vanmorgen gepubliceerde cijfers blijkt dat TNT in het derde kwartaal een nettowinst boekte van 148 miljoen euro. Over dezelfde periode vorig jaar was dit maar net lager: 147 miljoen euro. De omzet van TNT steeg wel aanzienlijk, met 9 procent tot 3,2 miljard euro. Vooral de divisie Express Post deed het boven verwachting: de pakjes- en vrachtbezorgdienst behaalde een 1,6 procentpunt hogere winstmarge dan de 6,2 procent in het derde kwartaal van 2004.

De problemen liggen voor TNT vooral in de divisie logistiek en dan hoofdzakelijk in Europa. In Groot-Brittannië verloor TNT vier grote contracten. In Frankrijk is TNT bezig zijn belangen te verkopen en Bakker zei te verwachten dat ,,de afronding van dat proces voor een groot deel nog dit jaar gebeurt''.

Bakker wilde niet nader ingaan op het belastingonderzoek naar mogelijke onregelmatigheden, dat sinds eind september loopt bij enkele Britse dochterondernemingen van TNT. De topman erkende wel dat het onderzoek zijn bedrijf ,,ettelijke miljoenen'' gaat kosten.

Verder maakte TNT bekend twee Boeing 747-400 vrachtvliegtuigen te gaan leasen voor een nieuwe luchtverbinding tussen Europa en China. De Boeing 747 is het grootste cargotoestel op dit moment. De grote concurrenten van TNT: FedEx en UPS hebben geen 747 in hun vloot, maar de twee Amerikaanse bedrijven hebben allebei wel 10 Airbus A380's besteld, die nog eens anderhalf keer zo groot zijn als een Boeing 747.