Amsterdam Dance Event is nachtcultus

Roísín Murphy beweegt op het podium als een verlopen nachtvlinder, die al uren heeft doorgehaald en niets anders meer kan dan stommelend dansen. Het is een houding die haar prachtig staat, zeker in combinatie met haar kleurrijke mantel en hoge hoed. Met twee microfoons tegelijk laat ze haar stem door het eivolle Paradiso schallen. Samples, van haar stel of van een overigens zo buitenmuzikaal voorwerp als een wekker, worden ter plekke gemaakt.

Begeleid door een volledige band, inclusief drie blazers, brengt ze het repertoire van haar solo-plaat Ruby Blue: een ode aan de cultus van de nacht, zoals ze in deze krant uitlegde. Jammer, derhalve, dat ze tussen half negen en tien 's avonds aantreedt, als de overige clubs en zalen die meedoen aan Amsterdam Dance Event nog in diepe rust zijn. Daar begint het feest pas ruim na elven.

Amsterdam Dance Event, dit jaar voor de tiende keer gehouden, is met de Winter Music Conference van Miami en Sonar in Barcelona de grootste zakelijke bijeenkomst op het gebied van de dansmuziek. Overdag waren er in Felix Meritis allerlei conferenties en forumdiscussies, waar iedereen die iets in die wereld betekent, van platenmaatschappij-hotshots, feestorganisatoren, dj's en producers tot een eenzame bespeler van de curieuze elektronische harmonica, elkaar kon ontmoeten.

Voor het publiek was het avond- en nachtprogramma een stuk interessanter. Het lijkt erop dat juist dit deel onder druk staat, nu de eenmalige subsidie van 100.000 euro die staatssecretaris Medy van der Laan toekende op aandringen van Tweede-Kamerleden Boris Dittrich en Arda Gerkens, geen vervolg krijgt. Dance, toch een zeer belangrijk Nederlands exportproduct, wordt niet serieus genomen, zegt organisator Conamus. Deze organisatie is ook verantwoordelijk voor het jaarlijkse, meer op rock geënte festival Eurosonic, dat een soortgelijke opzet kent en wel structureel ondersteund wordt.

De zaterdag was niet de interessantste van de drie avonden, wegens een economische wetmatigheid. Juist omdat dat traditioneel zo'n uitgaansavond is, zijn de grootste dj's allang voor grof geld elders geboekt. Eerder die week waren bijvoorbeeld Ferry Corsten, Kevin Saunderson, Paul van Dyk, de Duitser die door de lezers van het Engelse blad DJ Magazine tot beste dj ter wereld is uitgeroepen, vóór Tiësto, en nog te zien. Zaterdagavond was van de echte toppers alleen Armin van Buuren nog in de stad, als aanvoerder van zijn Armada-vloot in de club Ocean Diva.

In Sugar Factory was tijdens de dj-set van 100% Isis het bijna nostalgische tafereel te zien van twee ingehuurde danseressen op het podium, inclusief een hoelahoep. Over het algemeen was het visueel vertoon geavanceerder van aard, al heeft zo'n Roísín Murphy met haar decoratieve uitstraling zoiets natuurlijk niet nodig.

Maar bij het dj-ambacht, dat ondanks de sterk toegenomen sterrenstatus van die beroepsgroep nog steeds iets anoniems heeft, kunnen al of niet per computer gegenereerde `visuals' nog wel eens helpen om de feestvreugde te vergroten.

Niet iedereen is blij met deze ontwikkeling en de bijbehorende kosten. Producer en dj Dave Clarke, gevreesd en ook wel geliefd om zijn welsprekende nurksheid, zei tijdens een openbaar interview dat hij dat geld liever geïnvesteerd zag in een goede versterking van de bassen.

Intussen was er veel variatie in de pakweg dertig zalen. Urban in het over-luxueuze Jimmy Woo, waar Chuckie zijn Ace-stal presenteerde, esoterische techno en underground-electro in Café Pakhuis Wilhelmina, trance, minimal, hiphop. Maar de Kindred Spirits-avond in Paradiso spande de kroon. Naast de toegankelijke pop van Murphy waren daar de bizarre, absurdistische performance van de Pips Club, de tussen dancehall, house en zelfs metal laverende dj-set van Rednose Distrikt en de tussen John Coltrane-achtige freejazz en jazzdance schuifelende, Japanse groep Sleepwalker. En tussendoor liet dj Allout K doodleuk horen waar het op zo'n nacht om hoort te gaan: om zwoele, per ouderwets vinyl geserveerde grooves die de zwarte achtergrond van de dance niet verloochenen en steeds doen uitkijken naar de volgende, raak gekozen plaat.

Amsterdam Dance Event. Gehoord: 29/10.