`Schiphol moet na 2007 nee verkopen'

De geluidsnormen voor Schiphol zullen de luchthaven vanaf 2008 verhinderen om te voldoen aan de vraag van passagiers. Als het huidige Schipholbeleid van kracht blijft, zal Schiphol vanaf 2012 jaarlijks 90.000 vluchten minder kunnen verwerken dan waar luchtvaartmaatschappijen om vragen.

Dat stellen onderzoekers van het SEO Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam die in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat de mainportontwikkeling van Schiphol bestuderen.

De afgelopen tien jaar heeft Schiphol de zogenoemde dubbeldoelstelling goed kunnen waarmaken, aldus de onderzoekers. De luchthaven is gegroeid tot ruim 400.000 vluchten en tegelijkertijd is het aantal mensen dat ernstig wordt gehinderd gedaald. Maar de komende jaren zal het moeilijker worden om met het huidige vijfbanenstelsel eenzelfde groei te kunnen waarmaken, stelt onderzoeker J. Veldhuis. Schiphol streeft een zesde baan na.

Uitgaande van een redelijk hoge economische groei zal er over zeven jaar een vraag zijn naar 590.000 vluchten. Daarvan kan Schiphol er slechts 500.000 verwerken. Oorzaak is volgens SEO het systeem van slotallocatie, het toewijzen van vluchten aan vliegtuigmaatschappijen. Bij deze toewijzing wordt onvoldoende rekening gehouden met geluidshinder die toestellen zoals de DC10 en de Boeing 747-200 veroorzaken. ,,De toewijzing geschiedt vooral op grond van oude rechten'', aldus Veldhuis.

De onderzoekers suggereren een nieuwe heffing die meer gericht is op lawaaiige toestellen. ,,Die heffingen moeten zo hoog zijn dat er een afschrikwekkende werking vanuit gaat'', aldus Veldhuis. De heffingen zouden door Schiphol kunnen worden opgelegd, maar ook de rijksoverheid zou lawaaiige toestellen kunnen weren. Ook zou Schiphol meer toestellen overdag kunnen laten vliegen en minder in de nacht.