Beetje rock'n'roll

Veel Stella McCartney, weinig Kate Moss bij de presentatie van de nieuwe H&M-mode, zagen Jetty Ferwerda (tekst) en Peter Stigter (beeld)

Nee, Kate Moss was nergens te bekennen bij de lancering in Londen van de collectie die Stella McCartney voor Hennes & Mauritz heeft ontworpen. De rel rondom haar drugsgebruik begon immers met de geplande advertentiecampagne voor dit Zweedse modewarenhuis, waarin Moss zou schitteren in de kleding van haar boezemvriendin Stella. Het feest ging niet door, de foto's zijn vernietigd. Er komt geen gelikte campagne op de billboards. H&M wilde namelijk niet geassocieerd worden met een coke-verslaafd model/moeder. De rest van de modewereld werd ineens ook politiek correct en liet het supermodel vervolgens als een baksteen vallen. Kate's wraak zal zoet zijn, maar dat terzijde.

De collectie dus. Stella McCartney, inderdaad de dochter van, is de tweede ontwerpster die een tijdelijke collectie voor H&M mocht ontwerpen. Karl Lagerfeld beet vorig jaar november het spits af en dat veroorzaakte vooral chaos in de winkels. In New York was zijn collectie in no time uitverkocht en vochten vrouwen om de laatste T-shirts. De Zweden hadden erg veel moeite de winkels tijdig te bevoorraden. Dat zal nu niet meer gebeuren, zeggen ze, ze zijn op alles voorbereid. Maar de vraag is of het storm gaat lopen. Lagerfeld was natuurlijk een bekende naam, Stella McCartney heeft een beroemde vader maar wat ze zelf maakt is vooral in welingelichte mode-kringen bekend. En daar zijn de meningen verdeeld over haar talent. Toch zullen er vrouwen zijn die haar kennen uit de bladen – al was het maar omdat veel Hollywood-sterren en artiesten als Madonna haar kleding dragen – en die op de hoogte zijn van haar boho-stijl: beetje vintage, beetje stoer, beetje rock'n'roll.

Ze zullen niet teleurgesteld worden, als vanaf 10 november de collectie in 400 winkels over de hele wereld hangt. Want McCartney heeft zo'n beetje al haar klassiekers van de afgelopen tien jaar opnieuw vorm gegeven voor H&M. En dat ziet er niet slecht uit, sterker: we zouden alles wel willen kopen, ware het niet dat sommige ontwerpen toch echt meer iets voor jonge meiden zijn. Onder echte McCartney-klassiekers verstaan we een scherpgesneden, getailleerd colbert, een oversized trenchcoat, een uitvergroot vest, een satijnen baseballjack, een fladderjurkje, een babydoll-top en mooie riemen en sjaaltjes. De collectie is erg draagbaar, maar ook uitermate cool en vrouwelijk. Prijzen varieren van 30 euro voor een metalen riem tot 99 euro voor een jasje.

Tegen het tijdschrift Elle zei McCartney over haar H&M-collectie: ,,Ik wilde dat wat ik voor hen maakte zo arbeidsintensief en gedetailleerd was als hun produktieschema toeliet. (...) Ik ben echt onder de indruk van wat we tot nu toe hebben bereikt. De taillering en pasvorm zijn heel belangrijk voor mij, daarover wil ik geen compromissen sluiten.'' Volgens de ontwerpster is er geen verschil tussen een H&M-meisje en een Stella-meisje, behalve de prijs. ,,Ik denk dat ze allebei een goed ontwerp waarderen, een eigen stijl hebben en weten wat ze willen.''