AH opent nieuw front prijzenslag

Albert Heijn zet aanstaande maandag met prijsverlagingen voor duizend artikelen de volgende ronde in van de prijzenslag die het supermarktbedrijf twee jaar geleden begon om verloren marktaandeel terug te winnen. Dat heeft het concern gisteren bekendgemaakt.

Het `najaarsoffensief' van Albert Heijn voorziet in blijvende prijsverlaging van deze artikelen, voornamelijk A-merken. Sinds oktober 2003 heeft Albert Heijn (zevenhonderd winkels), dat gemiddeld 20.000 artikelen in zijn schappen heeft, meer dan 7.000 artikelen in prijs verlaagd.

De C1000-supermarkten van het concern Schuitema doen mee met de nieuwe prijsverlagingen van Albert Heijn, kondigde een woordvoerder van de keten gisteren aan. Schuitema is voor meer dan 70 procent eigendom van Ahold.

Concurrent Laurus (Super de Boer, Edah en Konmar) beraadt zich op een antwoord, maar niet van harte. ,,Wij zullen waar nodig passende maatregelen nemen. Daar komen we niet onderuit'', zei een woordvoerder van het supermarktconcern in een reactie. Topman Harry Bruijniks van Laurus pleitte onlangs tijdens een hoorzitting van de Vaste Kamercommissie van Economische Zaken voor een wettelijk verbod op het verkopen van artikelen onder de kostprijs.

,,Albert Heijn laat zich zo langzamerhand niets meer gelegen liggen aan het zelfstandige ondernemerschap in de supermarktbranche'', aldus de Laurus-woordvoerder. Bij Laurus (zevenhonderd winkels), dat onlangs een omzetverlies van 8,7 procent over de eerste negen maanden van dit jaar meldde, zijn 250 zelfstandige ondernemers aangesloten. ,,Die worden het hardst geraakt. Er moet een keer een einde aan komen.'' De prijzenoorlog heeft volgens hem inmiddels 34.000 banen gekost in de supermarktbranche.

AH is voorlopig niet van plan het wapen van de prijsverlaging neer te leggen. ,,We zijn twee jaar geleden begonnen ons terug te vechten van de bovenkant van de markt naar het midden. Bij het vasthouden van die middenpositie blijft de prijs een belangrijke rol spelen naast kwaliteit en service'', aldus directievoorzitter Dick Boer.

Volgens AH-topman Boer hadden de winkels ruim 10 procent meer gezinnen met kinderen binnen dan vorig jaar. Dat toont volgens hem aan dat AH het imago van duurdere supermarkt voor de een- en tweeverdieners van zich heeft afgeschud. De supermarktketen dreigde twee jaar geleden het onderspit te delven in de concurrentiestrijd met prijsvechters als Aldi en Dirk van den Broek. Vooral gezinnen met kinderen stapten over.