Lieveling Tomtom in één dag paria

Van beurslieveling tot paria. Het overkwam Tomtom, maker van navigatiesystemen, gisteren op de Amsterdamse beurs. Het bedrijf maakte een enorme winstsprong in het derde kwartaal, maar werd toch hard afgestraft door beleggers.

De koers van het nog prille beursbedrijf – Tomtom kreeg in mei een notering – kelderde gisteren met 18 procent om te sluiten op 30,25 euro nadat het even op een verlies van maar liefst 30 procent had gestaan. Vanmorgen daalde het aandeel verder, om rond het middaguur uit te komen op rond de 30 euro.

De enorme koersdaling zorgde in eerste instantie voor verwarring. De kwartaalwinst die Tomtom gisterochtend publiceerde was immers goed. De winst van 58,7 miljoen euro was veel hoger dan de 28 miljoen die analisten volgens internationale persbureaus hadden verwacht en de omzetverwachting voor heel 2005 werd naar boven bijgesteld.

Goed nieuws, zo leek het en Tomtom steeg dan ook in de vroege ochtendhandel. Het tij keerde echter snel.

De omzetstijging – van 114,8 miljoen in het tweede naar 250 miljoen euro in het derde kwartaal – bleek grotendeels te danken aan het vierde kwartaal: verkopers wilden alvast producten in voorraad hebben voor de feestdagen in december. Beleggers reageerden vervolgens negatief op het nieuws dat de gemiddelde verkoopprijs van de Tomtom-producten in het vierde kwartaal zal dalen door de introductie van een goedkoper navigatiesysteem.

Tomtom is wereldleider op het gebied van navigatie. Het meest succesvolle product is GO, een draagbaar systeem dat met een zuignap op het dashboard van de auto kan worden geplaatst. Het bericht dat Tomtom in de VS de marketinguitgaven sterk zal verhogen in het vierde kwartaal was ook reden voor het instorten van de koers.

De afstraffing gisteren op het Damrak, waar de handel in Tomtom enkele malen werd stilgelegd, lijkt een keerpunt. Tomtom ging in mei voor 17,50 euro naar de beurs en noteerde sindsdien een gestage koersstijging met als hoogtepunt een koers van 45,85 euro begin deze maand.