Janssen steekt zijn voorbeelden naar de kroon

Geen ruimer begrip dan `literaire thriller', want het stilistisch superieure Karaktermoord van Roel Janssen verschijnt onder datzelfde etiket als Schaduwzuster. Janssen (redacteur van deze krant) gaat het vooral om het intellectuele spel. Hij verloochent zijn journalistieke kennis en vaardigheden dan ook niet, maar benut de nieuwswaarde en details van bepaalde, vooral economische, onderwerpen. Dat levert actuele knowledge-based thrillers op, bijvoorbeeld over de invoering van de euro (Het Mercatorcomplot) en gentechnologie (De kloonbaby).

Het zojuist verschenen Karaktermoord draait om een nieuw economisch gegeven: de opkomst van supermacht China. En die verweeft Janssen met actuele kwesties als antiglobalisme en de geboorte van de UMTS-telefonie. Verwarrend? Nee, allerminst. Karaktermoord is verhelderend informatief – bij vlagen zelfs te informatief – en behoorlijk spannend. Janssen steekt de mannen van wie hij naar eigen zeggen de kunst heeft afgekeken – Michael Ridpath en Michael Crichton – dan ook regelmatig naar de kroon.

Karaktermoord vertelt de geschiedenis van de jonge entrepreneur Harro Hollinger, die een nieuw soort videotelefoon op de Europese markt brengt. Bij de introductie overlijdt zijn Chinese zakenpartner en vervolgens komen er in hoog tempo onverwachte problemen op Hollinger af.

Janssen laat Hollinger kennismaken met Chinese filosofie, met feng shui en oosterse astrologie. En als hij ten slotte Meili introduceert, een Rotterdamse rechercheuse van Chinese komaf, leert Hollinger eindelijk verder kijken dan zijn yuppie-neus lang is. Janssen geeft zijn personages weinig psychologische diepgang mee, maar zet daar wel enkele humoristische bijfiguren tegenover: de aangenaam malicieuze typering van een Europolitica die uit wanhoop antiglobaliste wordt en een rokkenjagende economieprofessor waarin Rick van der Ploeg – tevens leverancier van een aanbeveling op de achterflap – goed herkenbaar is.

Roel Janssen: Karaktermoord, Cargo, 287 blz. €18,90