Transportwagens zijn grootste risico

Vrachtwagens die levend pluimvee of broedeieren uit risicolanden hebben vervoerd, moeten nu extra worden ontsmet. In Nistelrode bijvoorbeeld.

Op het Brabantse boerenland staat een volledig geautomatiseerde wasstraat. ,,Helemaal zelf ontwikkeld'', zegt Huub van Santvoort. In een loods even buiten het Oost-Brabantse Nistelrode is een vrachtwagen geparkeerd met kratten waarin een lading kippen is vervoerd. Een werknemer trekt de kratten uit de truck en duwt deze de wasstraat in. Hier worden de containers, zoals ze worden genoemd, van alle kanten schoon gespoten met water. ,,Er mag geen veertje op blijven zitten.'' Daarna maakt de lopende band een bocht naar links en een meter verderop komen de containertjes er weer uit, gereinigd met een extra ontsmettingsmiddel. Vervolgens wordt ook de vrachtwagen gereinigd en ontsmet.

Er is onder pluimveehouders een groeiende vraag naar ontsmetten, zo heeft het bedrijf van directeur Van Santvoort de afgelopen maanden gemerkt. Sinds de opmars van de vogelgriep naar Europa is de vraag naar gepasteuriseerde trays waarin eieren worden vervoerd met 30 procent gestegen. Al moet Van Santvoort er wel in alle eerlijkheid bij vertellen dat de helft van die groei te danken is aan een intensieve klantenwerving.

De trays staan in de zogenoemde pasteurriseerruimte, die tot 180 graden Celsius wordt verhit, waarna de trays worden gesorteerd om weer te kunnen worden verkocht aan leghennenhouders.

Minister Veerman (LNV, CDA) besloot eerder dat vanaf deze week alle voertuigen die zijn gebruikt voor het transport van levend pluimvee of broedeieren in landen buiten de Europese Unie of in EU-landen waar vogelgriep heerst, bij terugkeer in Nederland zo snel mogelijk moeten worden gereinigd en ontsmet. ,,Ook als het in het buitenland al is gedaan'', aldus het ministerie. Biologische pluimveehouders hadden al eerder hierop aangedrongen, omdat volgens hen maatregelen als het ontsmetten van vervoermiddelen uit risicolanden veel effectiever zijn dan de zogenoemde ophokplicht, die voor hen problematisch is.

Het aanbod bij de gecertificeerde wasstraten in Nederland is nog klein; er wordt immers maar weinig levend pluimvee verhandeld met landen buiten de EU, en Turkije en Roemenië liggen te ver weg om het pluimee te mogen vervoeren. Maar als de vogelgriep dichterbij komt, in Duitsland bijvoorbeeld, dan zal het drukker worden.

Veel pluimveehouderijen zijn ,,goed bezig'' als het om hygiëne gaat, zegt Huub van Santvoort. Zelf vervoert zijn bedrijf, de Beukelaar Groep, pluimvee, eieren en diervoeders in ontsmette trucks. Ook heeft hij een pluimveebedrijf Rijkens met 110.000 batterijkippen. Voor binnenlandse transporten is het niet verplicht om vrachtwagens te ontsmetten bij een gecertificeerde wasplaats. Je kunt dat ook op je eigen bedrijf doen. ,,Toch maken veel vrachtwagens een omweg om bij ons te wassen'', zegt Van Santvoort. Een wasbeurt kost ruim honderd euro en duurt anderhalf uur. ,,Het is snel gebeurd, en bovendien doen wij het beter dan zij het zelf kunnen. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen wat er met het afvalwater op de bedrijven gebeurt. Wij zuiveren het water voordat het in het riool verdwijnt.''

Op sommige pluimveebedrijven zou de hygiëne wel verbeterd kunnen worden, stelt Van Santvoort. ,,Er zitten altijd rotte appels tussen.'' Is het niet een goed idee om ook voor binnenlandse transporten een wasbeurt bij een gecertificeerd bedrijf verplicht te stellen? Daarover twijfelt hij. ,,Het zou ons misschien goed uitkomen, maar je zadelt wel een grote groep goedwillenden op met extra kosten.''