Jongerensites maken zichzelf

Jongerensites overtroeven elkaar met de nieuwste technieken op het gebied van selfpublishing, aangevuld met artikelen en filmpjes van redacteuren. Vanaf vandaag online: ExtraFris.nl, `communitainment' voor en door jongeren van 12 tot 20 jaar.

Frisdrank? Kauwgum? Deodorant? De naam van de vandaag gelanceerde website ExtraFris wekt associaties op met van alles en nog wat, behalve met een jongeren-site. ,,En dat is precies de bedoeling'', beweert Lot Carlier, uitgeefdirecteur van Sanoma Uitgevers Jeugd en Jongeren cluster. ,,Het maakt jongeren nieuwsgierig naar wat er achter zit.'' En dat is – naast Spunk, Kaboem, CU2, HabboHotel, CJP – de zoveelste jongeren-community op internet. ,,Nee!'', vindt ExtraFris-content manager Leanne Hermans: ,,Extrafris is veel meer een jongeren-platform, en is ook sneller omdat we werken met nieuwe technieken. Daardoor kun je heel makkelijk een crib maken, je profiel waarin je bijvoorbeeld je eigen weblog schrijft en zelfgemaakte foto's en minimovies op de site zet. Maar je kunt ook clubs vormen over cavia's of skaten, games spelen, prijzen winnen.'' Carlier vult aan: ,,Extrafris is dus breder dan andere jongeren-communities. Omdat er behalve profielen, zoals bij CU2, of informatie, zoals bij Spunk, ook entertainment op staat. Communitainment noemen wij deze mix.''

Selfpublishing (weblogging, foto-albums, filmpjes) door ExtraFris-bezoekers wordt aangevuld met interviews, recensies en reportages, gemaakt door de ExtraFris-redactie: 30 redacteuren van 14 tot 21 jaar. Hermans: ,,Brechtje en Michael gaan vrijdag bijvoorbeeld zangeres Birgit interviewen.'' ,,Echt waar?'', roept Brechtje (17), die nog niet wist dat dit doorging. Michael (18) hoopt dat het leuker wordt dan zijn laatste interview, met De Jeugd van Tegenwoordig. ,,Ze deden arrogant tegen me, volgens mij wilden ze gewoon de media dissen.'' ,,Meestal hebben we juist een voordeel als jongerenredacteur'', vindt Brechtje. ,,Artiesten nemen ons minder serieus en wij stellen brutalere vragen.'' Michael: ,,Ik ga Birgit vragen of ze met me uit wil!'' Nikki (16): ,,Ik was vorige week op het `Big air' snowboard-event in Rotterdam. Daar heb ik mijn eerste filmpje gemaakt.'' ,,Dat was wel te zien, maar aan het einde ging het beter, hoor'', grinnikt Ben (19), die als vormgever stage loopt bij ExtraFris en ook de filmpjes op de site zet.

Filmmateriaal gaat eerst langs de redactie, foto's kun je wel meteen op de site zetten. Toch staat Extrafris niet vol met geile kiekjes. ,,We hebben een systeem waarmee we 24 uur per dag iets van de site kunnen halen'', legt Hermans uit. ,,Een ander middel is de selfmoderating-knop op de site waarmee Extrafris-bezoekers `onfris' gedrag kunnen melden. Zelf-censuur werkt vaak het beste bij jongeren.''

Sanoma heeft een arsenaal aan jongerenbladen, van Donald Duck tot de Break out! Maar nu jongeren steeds meer gebruik maken van interactieve media, stappen adverteerders massaal over naar internet of mobiele informatiedragers om hun product onder de aandacht van jongeren te brengen. Staan de adverteerders nu wél weer bij Sanoma voor de deur? ,,Er is al een flink aantal partijen dat in ExtraFris gelooft,'' aldus Carlier. Behalve `ouderwetse' advertentievormen als banners en buttons, integreert ExtraFris advertenties op de site. Hermans: ,,Een zusje van één van onze redacteuren houdt bijvoorbeeld een weblog bij over een nieuwe game waarbij je een puppy verzorgt (Nintendogs) en vertelt ook over haar eigen `echte' hond.''

Deze manier van `geïntegreerd adverteren' is ongeveer gelijk aan de wijze waarop de gisteren gelanceerde website `Eccky' (van het Nederlandse bedrijf Media Republic) adverteerders een plek geeft op de website. `Internet-baby' Eccky draagt dezelfde merkkleren, luistert dezelfde muziek en drinkt dezelfde energydrink als jongeren. Deze legale `sluikreclame' valt ook te verwachten bij internetsoap Perfect Days (in november online), ontwikkeld door Newrulez Media.

Bang voor deze concurrentie is Hermans niet, omdat internetbezoekers – anders dan wanneer je van tv-zender naar tv-zender zapt – op elke site die ze hebben openstaan meetellen als `unieke bezoekers', het aantal dat meetelt voor de adverteerders. Eventuele bezorgdheid wordt bij ExtraFris ook weggenomen door de cijfers. ,,Vorige week hadden we in de testfase al 7000 unieke bezoekers per week,'' meldt uitgeefdirecteur Carlier.

In de hoop dat het door de nieuwe website ook beter gaat met de jongerenbladen, adverteert Sanoma zelf ook prominent op ExtraFris. ,,Met ExtraFris versterken we ons netwerk van bladen, events en websites waarmee we jongeren bereiken'', zegt Carlier. ,,Met een tijdschrift kun je nu eenmaal niet multitasken: ondertussen MSN'en of tv kijken.''

,,Tijdschriften waren eerst belangrijker dan internet, maar dat is aan het veranderen!'', weet ExtraFris-redacteur Nikki zeker.