Annie

Je moet altijd positief blijven denken'', zegt Annie, het weesmeisje van elf dat een nieuwe familie vindt - en daarmee is de musical Annie samengevat. De grootste hit uit de show is niet voor niets Tomorrow, de ode aan de dag van de morgen die immers altijd maar één dag van ons verwijderd is. ,,Elke dag verandert ooit in morgen'', heet het in de nieuwe Nederlandse productie.

in de energieke regie van John Yost is Annie opnieuw onweerstaanbaar. Wat op papier misschien een zoetige bedoening zou kunnen worden, is een voorstelling vol geestige scènes geworden, waarin ook de vindingrijke choreografie in Nederlandse musicals vaak verwaarloosd een lust voor het oog is.

Voor de tournee werden maar liefst tien verschillende Annies geëngageerd, van wie Robin Virginie tijdens de première volop liet zien waarom Annie zo goed in staat is om iedereen om haar vinger te winden. Naast haar overtreft Loeki Knol zichzelf als het serpent dat de directrice van het weeshuis is. Haar grappigste tic is dat ze telkens even naar haar hoofd grijpt als ze op haar fluitje blaast om die kinderen in het gelid te krijgen: hoofdpijn. Net zo opvallend is Edwin Rutten als de kaalhoofdige tycoon, een bullebak die een weldoener wordt. Maar ook in het strakke ensemble wordt alom kwaliteit geleverd. Bijvoorbeeld door Armand Pol als een authentiek ogende radiokomiek.

T/m 30 okt Amsterdam, Carré. 1 nov Stadskanaal, Theater Geert Teis. Tournee t/m 2 april. Inl 073-6111679 & www.vventertainment.nl