`We willen de Nederlandse Oprah maken'

Libelle wil heel graag een televisieprogramma maken. Maar het vrouwenblad mag van de huidige mediawetgeving helemaal geen Libelle-show maken voor Talpa of RTL.

Libelle wil televisie maken. ,,Gewoon, de Nederlandse Oprah Winfrey'', zegt hoofdredacteur Franska Stuy van Libelle. ,,Een vrouwenpraatprogramma waar de gasten gelijkwaardig zijn aan de presentator. Een beetje klassiek en rustig, zoals Oprah dat kan. Dat soort televisie is er niet in Nederland.''

Maar Libelle-televisie mag niet. Tijdschriften mogen hun bekende titels niet koppelen aan tv-programma's op de bestaande tv-zenders of aan nieuwe digitale kanalen. Dat heet volgens de huidige mediawet `sponsoring' - bedoeld om meer producten/tijdschriften te verkopen - en is daarom een verboden vorm van reclame maken. Wat wel mag, is webtelevisie en webradio, want internet valt buiten de mediawet.

,,Wij mogen onze bestaande merken niet gebruiken voor televisieprogramma's voor de omroepen'', vertelt Herman Kienhuis, die bij Sanoma Uitgevers verantwoordelijk is voor strategie. ,,Ook al is ons doel helemaal niet om meer Libelles te verkopen. Wij willen iets nieuws maken.'' Hij hoopt dat er meer ruimte komt bij de komende herziening van de mediawet. ,,Er is nu sprake van oneerlijke concurrentie. Want buitenlandse uitgevers, zoals National Geographic Channel, mogen wel een tijdschrifttitel gebruiken op tv. En Nederlandse tv-zenders mogen wel een tijdschrift beginnen gekoppeld aan hun titel, bijvoorbeeld Jetix Magazine.''

Libelle wil graag nieuwe dingen proberen én moet wel. Het blad heeft met een oplage van 523.000 exemplaren (en volgens eigen zeggen 3,2 miljoen lezers) nog steeds een groot bereik, maar het is 130.000 exemplaren minder dan vijf jaar geleden. Daar staan inmiddels wel een dozijn `merkextensies' tegenover: de zomerweek (een beurs in Almere met 75.000 bezoekers), een puzzelblad, een tiental specials per jaar over onderwerpen als wonen en tuinen met een oplage van ruim 100.000, een serie producten als banken, hoeslakens en kleding. Een website met 190.000 unieke bezoekers per maand en 13.000 gespeelde spelletjes per dag. De lezers schrijven, mailen of bellen het blad 55.000 keer per jaar. En maandag gaat de musical Jan, Jans en de Kinderen in première.

,,Libelle is geen blad meer, maar een merk'', zegt Stuy. ,,Maar het bijzondere is dat bij Libelle de redactie verantwoordelijk is voor al die projecten, niet de marketingafdeling. Ik bewaak het merk.''

Libelle is al van tekst en beeld overgestapt op geluid met Libelle-radio. De uitgever had zelfs meegeboden bij de veiling van de FM-frequenties, maar is er niet rouwig om dat het zo'n frequentie misliep: de winnaars klagen nu dat ze veel te veel hebben betaald. Libelle is sindsdien uitgeweken naar internet omdat de kosten laag zijn en er wel al veel kan. ,,De infrastructuur voor een station op internet kost minder dan 50.000 euro'', zegt Kienhuis van Sanoma. En de auteursrechten op muziek zijn ook relatief eenvoudig te regelen: de organisatie BumaStemra vraagt 13 procent van de (reclame-)inkomsten.

Het station, dat aan te klikken is op de website, trok in september meer dan 100.000 `streams', mensen die de radio een keer aanzetten. Het aantal programma's is nog beperkt met onder meer een rubriek van columnist Wieke Biesheuvel. Als de inkomsten stijgen, wil hoofdredacteur Stuy graag een praatprogramma maken. ,,Door onze lezers er bij te betrekken. We willen de gewone verhalen van gewone mensen. Onze lezers zoeken herkenning. Ze zien Libelle als een spiegel, als een vriendin.''

Libelle wordt, net als Margriet, Nieuwe Revu en VT Wonen en nog zeventig andere titels, uitgegeven door het Finse mediaconcern Sanoma, dat de bladen in 2001 overnam van VNU. De inkomstenstroom voor de Nederlandse tak komt nog steeds voor 78 procent uit de gewone, gedrukte tijdschriften. Maar internet gaat de komende vijf jaar groeien van 5 procent tot 10 procent van de omzet, deels door de sites van het dochterbedrijf Ilse (Startpagina, Kaboem en CU2), deels door de websites van de tijdschriften en de overkoepelende website VrouwOnline. ,,Daar moet een belangrijk deel van onze groei vandaan komen'', zegt Kienhuis van Sanoma.

Wat volgens Kienhuis goed werkt op het web, is interactie. De sites van Libelle, Viva en Yes trekken veel bezoek met hun forums. Viva heeft een erotische verhalenwedstrijd die ook als podcast op de site staan en heeft een dating-site. VrouwOnline heeft een radiostation met het gedichtenprogramma Candlelight van Jan van Veen. En aan de autotijdschriften is sinds vorige maand al een web-tv-station gekoppeld: wheelztv.nl

Ook Libelle kijkt voor haar tv-plannen naar het web. ,,We hebben drie jaar geleden al tv gemaakt'', vertelt Stuy. ,,We hadden filmpjes met een column over fitness en met een recept, we interviewden lezeressen op straat. Maar toen had nog vrijwel niemand breedband. We waren te vroeg.''