Ondernemers optimistisch over toekomst

Nederlandse bedrijven hebben het grootste vertrouwen in de toekomst sinds begin 2001. Vooral over de productie is het optimisme groot. De stemming onder consumenten blijft negatief, maar is wel verbeterd.

Dit blijkt uit gegevens die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanmorgen heeft vrijgegeven. Het vertrouwen van de Nederlandse producenten in de economie nam in de maand oktober sterk toe. De zogenoemde vertrouwensindex kwam uit op een cijfer van 4,3, in vergelijking met 1,3 in september. Ondernemers zijn vooral positief over de verwachte productie in het vierde kwartaal van dit jaar. Ook de ondernemers in de zakelijke dienstverlening zijn optimistisch. Zij verwachten een verdere stijging van de omzet en het aantal orders. Ruim een kwart van de ondernemers in de zakelijke dienstverlening denkt in het lopende kwartaal personeel aan te nemen. In de industrie verwacht 15 procent van de ondernemers juist personeel te ontslaan.

Ook het vertrouwen van het bedrijfsleven van Duitsland, nog steeds de grootste exportmarkt van Nederland, blijkt fors te zijn toegenomen. De maandelijkse Ifo-index, die het vertrouwen weergeeft, steeg van september op oktober van 96 tot 98,7 punten, de hoogste stand sinds oktober 2000. Analisten waren in hun prognoses niet verder gekomen dan 96,1 punten. De index werd dinsdag gepubliceerd door het Duitse Ifo-instituut voor economisch onderzoek. Ifo-directeur Hans-Werner Sinn verklaarde dat de bedrijven duidelijk meer vertrouwen hebben in hun huidige situatie en ook optimistischer zijn geworden over de vooruitzichten voor de komende zes maanden. Vooral over de export is het bedrijfsleven goed gestemd.

Nederlandse consumenten blijven nog sterk achter, maar zij hebben wel meer vertrouwen in de economie dan vorige maand. De bereidheid van de consument om aankopen te doen blijft echter laag. Het oordeel over het economisch klimaat in de afgelopen twaalf maanden verbeterde flink. Ook over de economie in de komende twaalf maanden zijn consumenten minder negatief. Bovendien zijn consumenten positiever over de verwachte werkloosheid. Nu voorziet nog maar 38 procent van de consumenten dat de werkloosheid zal stijgen. Twee jaar geleden was dat nog 80 procent.