Nieuwe `Annie' geestig en onweerstaanbaar

,,Je moet altijd positief blijven denken'', zegt Annie, het weesmeisje van elf – en daarmee is de musical Annie samengevat. De grootste hit uit de show is niet voor niets Tomorrow, de ode aan de dag van de morgen die immers altijd maar één dag van ons verwijderd is. ,,Elke dag verandert ooit in morgen'', heet het in de nieuwe Nederlandse productie, die zondagavond in première ging.

Morgen breekt de zon weer door, aldus de opwekkende boodschap van het uit de jaren dertig daterende stripverhaal Little Orphan Annie, en eveneens van de musicalversie uit 1977 – vlak na Vietnam, toen Amerika óók wel wat optimisme kon gebruiken. En dat er een miljardair met een hart van goud voor nodig is om onze kleine heldin een betere toekomst te bieden, behoeft de pret helemaal niet te drukken. Geld kan dus af en toe wel degelijk gelukkig maken. Zeker als daarbij de feestelijke showmuziek van Charles Strouse het ritme aangeeft.

De eerste Nederlandse versie van Annie dateert uit 1997. Een vrolijk spektakel was dat, in de regie van tekstdichter Martin Charnin, met Nelly Frijda als een boosaardige weeshuisdirectrice en Will van Selst als een magnifieke magnaat. De tweede is er zodoende al snel, maar doet nergens voor onder. Integendeel: in de energieke regie van John Yost is Annie opnieuw onweerstaanbaar. Wat op papier misschien een zoetige bedoening zou kunnen worden, is een voorstelling vol geestige scènes geworden, waarin ook de vindingrijke choreografie – in Nederlandse musicals vaak verwaarloosd – een lust voor het oog is.

Voor de tournee werden maar liefst tien verschillende Annies geëngageerd, van wie Robin Virginie tijdens de première volop liet zien waarom Annie iedereen om de vinger kan winden. Naast haar overtreft Loeki Knol zichzelf als het schilderachtige serpent dat de directrice van het weeshuis is. Haar grappigste tic is dat ze telkens even naar haar hoofd grijpt als ze op haar fluitje blaast om die kinderen in het gelid te krijgen: hoofdpijn. Net zo opvallend is Edwin Rutten als de kaalhoofdige tycoon, een bullebak die een weldoener wordt, en bovendien soepel zingt. Maar ook in het strakke ensemble wordt alom kwaliteit geleverd. Bijvoorbeeld door Armand Pol als een authentiek ogende radiokomiek en Raymond Kurvers als een cabareteske president Roosevelt.

Annie wordt ditmaal gespeeld in een rake vertaling van Allard Blom en in fleurige, wendbare decors van Marjolein Ettema, die er een waar plaatjesboek van maken.

In de bak zitten helaas slechts zeven muzikanten, maar die weten de dansorkestjesklank uit de jaren dertig vaardig te benaderen. En ook nu werkt de ontknoping als vanouds; als Annie haar happy end krijgt, en als tegelijk het kwaad is gestraft, is er weer alle reden te geloven dat morgen alles beter zal zijn.

Voorstelling: Annie, door V&V Entertainment. Regie: John Yost. Vertaling en bewerking: Allard Blom. Arrangementen: Ad van Dijk. Gezien: 23/10 in de Schouwburg, Tilburg. Tournee t/m 2/4. Inl 073-6111679 & www.vventertainment.nl