`IJzeren Rijn aanslag op veiligheid'

Het reactiveren en moderniseren van de IJzeren Rijn betekent voor de zeven gemeenten in de grensregio van Nederland en België een ,,niet te aanvaarden aanslag op de veiligheid en de leefbaarheid in de regio''. Dat stellen de besturen van gemeenten in een `schetsboek' dat zij vanmiddag hebben aangeboden aan minister Peijs (Verkeer en Waterstaat).

De IJzeren Rijn is een oude Belgische spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied die over Nederlands grondgebied loopt. De Belgen hebben zes jaar geleden aan Nederland verzocht mee te werken aan de reactivering van de enkelspoorslijn, die nauwelijks meer wordt gebruikt.

Nederland is verplicht mee te werken aan de plannen van de Belgen, maar vindt wel dat er maatregelen moeten worden genomen zoals een omleiding van de goederenspoorlijn bij Roermond en een tunnel door het nationaal park De Meinweg. De zeven gemeenten uit de grensregio vinden dat bij lange na niet genoeg.

Als er straks dagelijks enkele tientallen goederentreinen over de oude spoorlijn rijden, moeten er ,,miljarden'' euro's komen om de leefbaarheid in Weert, en de Belgische plaatsen Overpelt en Neerpelt alsmede in enkele dorpen te waarborgen. De gemeenten vinden dat de lijn moet worden omgeleid bij Overpelt en Neerpelt, alsmede in Weert. ,,De Betuwelijn gaat toch ook niet dwars door Arnhem? En we leggen ook geen snelweg dwars door Amsterdam aan'', stelt een woordvoerder.

De grensregio omvat veertig kilometer van het tracé van de IJzeren Rijn, de helft van het totale spoortracé op Belgisch en Nederlands grondgebied.