Daar is de krant van zappend Nederland

Als een leeuw gevochten en gewonnen. De internationale expansie waar de Telegraaf Media Groep, uitgever van (gratis) kranten en tijdschriften, jarenlang van droomde is eindelijk geslaagd, en dan nog wel op de Europese televisiemarkt.

De Telegraaf begon eerder dit jaar op de beurs aandelen te kopen in mediabedrijf SBS, in Nederland eigenaar van SBS6, Veronica en Net5. Had het concern een overnamebod in petto? De uitgever had al een belang van 27 procent in de niet-beursgenoteerde Nederlandse dochter van SBS. Maar het concern zag zijn droom van uitbreiding steeds geblokkeerd door de Nederlandse mediaregels die uitgevers beperken in hun mogelijkheden om op meerdere markten (krant, tv, radio) een dominante partij te worden. Juist met televisie en internet willen uitgevers reclamegeld en lezers terugwinnen.

Eind augustus deden de financiers Kemira en KKR een bod op SBS met een aantrekkelijke overnamepremie. Exit De Telegraaf. Maar zijn positie als minderheidsaandeelhouder in SBS Nederland bracht redding. Doorgaans staan in de huisregels van zulke samenwerkingsverbanden afspraken over de procedure als een van de aandeelhouders, in dit geval het moederbedrijf SBS, in andere handen overgaat. Meestal kan een minderheidsaandeelhouder dan een bod doen op het hele bedrijf. Dat zou een streep door de rekening van Permira en KKR halen. SBS Nederland is zeer winstgevend, onmisbaar voor het SBS-concern, maar beperkt in zijn expansiekansen op de volle tv-markt. Dan is de deal snel gemaakt: de financiers kopen De Telegraaf uit bij SBS Nederland, en De Telegraaf koopt met dat geld en een kleine betaling 20 procent van SBS.

De Telegraaf laat de Nederlandse mediaregels achter zich én neemt een nauwelijks nog in te halen voorsprong op concurrenten Wegener en PCM, uitgever van onder meer NRC Handelsblad. De Telegraaf Media Groep heeft bij beide een vinger in de pap. Het concern bezit 24 procent van de gewone aandelen van Wegener, die overigens geen stemrecht geven. En indirect is het zo betrokken bij de samenwerking van Wegener en PCM in het nieuwe Algemeen Dagblad.

De Telegraaf houdt zijn eerlijk verkregen lokale economische machtspositie, maar speelt nu ook mee in Europa. Wanneer de nieuwe eigenaren van SBS over een paar jaar hun aandelen willen verkopen – en dat willen zij als tijdelijke financiers – heeft De Telegraaf weer het recht van eerste koop. Als de afkalving van de krantenmarkt in het huidige tempo doorgaat wordt de Telegraaf Media Groep tegen die tijd een tv-concern dat ook nog in kranten doet.