Banden wisselen mag weer in Formule 1

Opnieuw moeten de autocoureurs in de Formule 1 zich op een andere wijze gaan kwalificeren voor races. De internationale automobielfederatie (FIA) besloot gisteren volgend seizoen van de kwalificaties een soort afvalrace te maken. Dat zou aantrekkelijker zijn voor het racepubliek.

Een woordvoerder van de FIA zei dat alle teams akkoord zijn met de wijziging. De FIA draait volgend seizoen ook een maatregel terug. Dit jaar was het verwisselen van banden tijdens de races niet toegestaan, behalve als de banden ernstig beschadigd of lekgereden waren. Volgend jaar – het seizoen begint in maart in Bahrein – mag er tijdens pitstops weer wel worden gewisseld.

In de huidige kwalificaties rijdt elke wagen feitelijk rondjes tegen de klok. De coureur met de snelste rondetijd verdient pole position, de voorste startplaats. Volgend jaar introduceert de FIA twee korte kwalificatietrainingen, waarbij telkens een aantal racewagens afvallen. De beste tien strijden in een derde race van twintig minuten om de voorste startplek.

In 2007 zien de Formule 1-wagens er aan de achterkant heel anders uit. De FIA en de teams hebben een akkoord bereikt over een revolutionaire achtervleugel, die het makkelijker moet maken om andere wagens in te halen. De zogeheten CDW-vleugel vermindert de turbulentie achter de bolides en bevordert dat de auto's elkaar in bochtige dlen van het circuit dichter op elkaar kunnen rijden.

Voorzitter Max Mosley van de FIA stelde ook voor de om de slicks (banden zonder profiel) in 2007 terug te laten keren in de Formule 1.