Likken aan Hagar en Hafid

Literaire postzegels, een goed idee van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, maar dan wel zegels waar jonge schrijvers op staan afgebeeld. Een voorstel van NRC Handelsblad.

Om de burger wat meer te betrekken bij de producten van het bedrijf, houdt TPG Post momenteel een `postzegelverkiezing'. Tot 30 oktober kan iedere Nederlander zijn stem uitbrengen op een van de 15 verschillende voorstellen voor een nieuwe serie zegels die de `shortlist' van TPG Post hebben gehaald.

De voorgestelde onderwerpen lopen, voorzichtig gezegd, nogal uiteen. Zo wil de Nederlandse Orchideeënvereniging graag een postzegelvel met... orchideeën. Argumentatie: de orchidee is momenteel de best verkochte plant van Nederland. Verder blijkt er van alles `zoveel jaar geleden' te zijn. In januari vieren we de 250ste geboortedag van Wolfgang Amadeus Mozart, maar in diezelfde maand is het ook precies vijftig jaar geleden dat Elvis Presley het nummer `Heartbreak Hotel' opnam.

Een echt Nederlands voorstel komt van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. Die werft namelijk stemmen voor een postzegelvel met bekende romanpersonages. ,,We willen graag de Nederlandse Literatuur, en dan vooral de oude Nederlandse letterkunde, op een originele manier onder de aandacht van het grote publiek brengen: geen schrijvers dus op een postzegel, maar spraakmakende romanfiguren, zoals Kees de Jongen.''

NRC Handelsblad heeft een ander voorstel. In plaats van de `oude Nederlandse letterkunde' onder de aandacht te brengen, richten wij ons op de `nieuwe Nederlandse letterkunde'. Vormgevers van deze krant ontwierpen zes postzegels met daarop de afbeeldingen van zes getalenteerde schrijvers.

Als het aan ons ligt kunt u volgend jaar likken aan Hafid Bouazza, Ronald Giphart, Arnon Grunberg, Hagar Peeters, Ilja Leonard Pfeijffer en Tommy Wieringa.

Stemmen voor de zegels met romanpersonages kan tot 30 oktober.

Via http://www.tpgpost.nl/voorthuis/postzegels_en. De uitslag is volgende maand.