Röyksopp draait vooral veilige koffietafelhouse

Dat hebben we al eens beter gezien, hoe zo'n op zich statisch dance-optreden met ingeblikte muziek uit de computer levendig wordt gemaakt voor een zaal vol mensen. Basement Jaxx brengt sambadanseressen mee, The Prodigy heeft de clown Keith Flint en zelfs een uitgesproken laptopper als Fennesz speelt dynamische livemuziek op zijn toetsenborden.

Veel van het welslagen van het optreden van het Noorse duo Röyksopp hing af van de illusie dat er werkelijk live gespeeld werd. Een enorme batterij synthesizers moest die indruk wekken, en de helft van het duo putte zich anderhalf uur lang uit met trommelstokken op elektronische drumpads.

Maar het balkon van Paradiso is onverbiddelijk als het gaat om een kijkje in de keuken. De laptop van Röyksop mag verdekt zijn opgesteld met het beeldscherm in horizontale positie, hun muziek is wel degelijk voor negentig procent playback. Een zangeres in sommige nummers, veel gedraai aan filters en een knullige gitarist met wat simpele funkakkoordjes konden niet verhullen dat er in wezen gewoon een bandje werd afgedraaid, in overeenstemming met de enorme opblaas-replica van een muziekcassette die het podium sierde.

Het publiek van Röyksopp zou het waarschijnlijk niet anders willen, want het karaokeduo blinkt uit in het soort veilige koffietafelhouse waarbij Air in publieksvriendelijk opzicht verbleekt als een stel ontoegankelijk avantgardisten. Praktisch alle nummers van Röyksopp rollen zich af volgens een vast patroon: de zoemende breakbeat, het breed uitwaaierende synthesizertapijt, een wervende bas- of zanglijn en als versiering wat bliepjes of knerpgeluiden.

Vergeleken bij hun debuutalbum Melody A.M. uit 2001 zijn Torbjörn Brundtland en Svein Berge meer gaan zingen, liefst vervormd door een vocoder maar soms ook in heldere samenwerking met een Björk-achtige zangeres. Tussen het keihard de zaal in gepompte materiaal van hun nieuwe album The Understanding oogstte het oude nummer Eple een ovatie, omdat het met zijn gewaagde toonmodulaties net iets levendiger klonk dan de rest.

Voor de toegift kreeg het duo een spontane inval, waarna Torbjörn seconden lang op zijn scroll-knop stond te hengsten. Daarna viel alles weer op zijn plaats en kon er bevrijdend gesprongen worden, terwijl er zo nu en dan een toets werd ingedrukt.

,,49 percent hebben ze niet gedraaid'', versprak een teleurgestelde toeschouwers zich onderweg naar de uitgang. Inderdaad, het nummer 49 percent werd niet gedraaid.

Concert: Röyksopp. Gehoord: 19/10 Paradiso, Amsterdam.