Nma: werving energiebedrijven misleidend

Energiebedrijven moeten een eind maken aan misleidende klantenwerving. Als de branche zelf geen gedragsregels hierover opstelt en naleeft, zal de mededingingstoezichthouder NMa ingrijpen. Dat heeft de Directie Toezicht en Energie (DTe) van de NMa gisteren gezegd.

Een woordvoerder van de NMa vertelt dat de toezichthouder, net als de Consumentenbond, tientallen klachten per maand krijgt over een paar energiebedrijven. ,,Dat schaadt het vertrouwen van de consument in de vrije energiemarkt.''

Volgens de bond maken onder meer de bedrijven Greenchoice, Oxxio, RWE en de Nederlandse Energiemaatschappij (NEM) zich schuldig aan misleiding. RWE en NEM zouden hiervoor al zijn berispt door de DTe.

De NMa-woordvoerder noemt als voorbeeld van een misleidende praktijk dat verkopers in hun verkooppraatje geen onderscheid maken tussen de netbeheerder (die vast staat) en de energieleverancier. De verkoper vertelt bijvoorbeeld dat hij een goed aanbod voor de klant heeft, en dat die bij dezelfde energieaanbieder kan blijven. Vervolgens blijkt dat de klant weliswaar dezelfde netbeheerder houdt, maar wel gewisseld is van energieleverancier. Ook het vervalsen van handtekeningen komt voor. De woordvoerder raadt consumenten aan goed na te denken voor ze hun handtekening zetten en wijst erop dat ze binnen acht dagen nog van hun contract af kunnen.

Behalve over de klantenwerving klagen consumenten ook dat energiebedrijven hun overstap naar de concurrent belemmeren, bijvoorbeeld door het overzetten onnodig lang te rekken.

De energiebedrijven krijgen van de DTe tot eind dit jaar om zelf gedragsregels op te stellen. Doen ze dit niet, dan doet de DTe dit zelf.