Kerk dicht om naakte meisjes van Rist

Kon sacrale kunst ooit niet bloot en erotisch genoeg zijn om het volk de katholieke kerk in te lokken, in Venetië werd deze dagen duidelijk dat bloot niet meer altijd past in de Roomse marketingstrategie. Het kunstwerk Homo Sapiens Sapiens, een verbeelding van het paradijs met twee naakte meisjes door de Zwitserse videokunstenares Pippilotti Rist, is door pastoor don Aldo Marangoni van de San Stae op aandringen van hoger hand verbannen uit zijn kerk.

Aanvankelijk heette het dat de kerk ,,wegens lekkages'' moest worden gesloten. Maar al snel werd duidelijk dat een groep van 45 gelovige katholieken had geklaagd. De projectie van een bloot blond en een al net zo ontkleed donker meisje, die paradijselijk huppelen tussen cherubijnen en andere barokke ornamenten aan het plafond van de kerk, had voor de geschokte gelovigen eerderduivelse dan hemelse trekken. De groep van critici zou zich, volgens het Italiaanse persbureau ANSA, met zijn protesten tot de paus en de staatsecretaris van de katholieke kerk hebben gericht, waarna pastoor Marangoni niet anders kon dan het gebouw om ,,technische redenen'' sluiten.

Het kunstwerk maakte deel uit van de Zwitserse inzending naar de kunsttentoonstelling Biennale waaraan kunstenaars uit 70 landen deelnemen. De sluiting van de kerk leidde de afgelopen weken tot heftige discussies. Zeshonderd bezoekers tekenden een aan de poort van de kerk bevestigde brief met het verzoek de deuren te heropenen. Een vertegenwoordiger van het Zwitserse ministerie van Cultuur drong erop aan de kerk weer ter beschikking te stellen. Hij zei daarbij dat het kunstwerk ,,een van de meest populaire van de Biennale was'' en dagelijks door honderden kunstminnaars werd bezocht.

Na de eerste protesten had don Aldo het kunstwerk nog verdedigd. ,,Ook in de Sixtijnse kapel hangen naakten aan het plafond'', zo probeerde hij. Maar onder druk en uit vrees voor onrust zag de pastoor zich uiteindelijk gedwongen in te grijpen.

,,Mijn fout'', zei hij toen, ,,is geweest dat ik het kunstwerk niet heb bekeken voordat ik de kerk verhuurde aan het Zwitserse consulaat. Nu moet het werk zo worden aangepast dat het de gelovigen niet meer kwetst.''

Omdat Pippilotti Rist de huppelende meisjes niet in een spijkerbroek wenst te hijsen, blijft de kerk nu tot het einde van de Biennale op 6 november op slot.