Beroepsverleider

Ooit zagen wij de 19-jarige zanger Brace backstage bij een optreden op een paaldanseres afstappen, met een drankje in zijn hand en een subtiele glimlach die klaar was om te veroveren. In de tweede single `Hartendief' van zijn debuutalbum `Strijder' legt de zanger zijn kaarten open en bloot op tafel: hij noemt zichzelf geen player (iemand die met harten speelt) maar het jonge idool van de urban generatie is wel vast van plan met volle teugen van zijn status te genieten voor hij in een serieuze relatie stapt. ,,Word nou niet verliefd'', zingt hij, en: ,,We kunnen chillen maar daar blijft het bij.''

In de zomer van 2004 zong de toen nog 17-jarige Amsterdamse zanger het refrein in van twee rapnummers die de Top 5 haalden van de hitlijsten, `Moppie' van Lange Frans en Baas B, en `Ik Ben Je Zat' van Ali B. Nu hij zelf zijn debuutalbum uitbrengt, zijn diezelfde rappers er weer om hem met beats, raps en teksten terzijde te staan. Dat Brace al flinke hits scoorde voor hij aan zijn eigen debuut toekwam, blijkt ook uit de samenwerking met andere succesvolle spelers uit de urban scene, zoals producer Giorgio Tuinfort (Raymzter, Lange Frans en Baas B), het productiecollectief Beatkidz (Ali B, THC) en gastrappers als Rocks (THC) en Brainpower.

Brace is een artiest zoals die in de VS met bakken uit de hemel komen vallen, maar die vooralsnog in de Nederlandse urban scene gemist werd. Een moderne soulzanger die al op jonge leeftijd harten stal met imitaties van Michael Jackson en bij wie het lijkt alsof hij negentien jaar geleden op het podium ter wereld is gekomen. Een zelfverzekerde, sterk door hiphop geïnspireerde zanger en entertainer die in zijn teksten en op het podium voor alles een professionele en soepele verleider is, een `hartendief'.

In januari van dit jaar liet Brace op popfestival Noorderslag zijn nog onbekende nummers al klinken als hits, her en der gilletjes ontlokkend met zijn danspasjes. Op zijn debuutalbum heeft elk nummer een herkenbaar en aanstekelijk refrein dat zich grondig in je geheugen nestelt. Met zijn krachtige stem, die net genoeg rauwe randjes heeft om de soms erg gelikte muziek een extra dimensie te geven, zingt hij vooral over alle facetten van het spel der seksen. Het is dan ook even schrikken wanneer hij ineens rapt dat hij een `pipa' (pistool) in iemands mond stopt en vroeger elk conflict met zijn vuisten oploste. Maar al snel volgt het geruststellende: ,,ik zat toen echt verkeerd, ik heb nu m'n les geleerd''.

Of zijn stem nu alleen begeleid wordt door een ingetogen piano, of door een springerige clubtrack met dikke baslijnen en aanzwellende violen, Brace kan met alle facetten van de moderne soulmuziek moeiteloos uit de voeten. De oprechte emotie waarmee hij zingt over de dood van zijn vader en het misbruik van jonge kinderen in het buitenland door sekstoeristen, maakt zijn muziek authentieker dan dat van veel van zijn populaire Amerikaanse collega's. Die paar momenten dat het tekstueel en muzikaal wel erg cliché wordt, nemen we graag voor lief. Daarvoor is het talent van de eerste moderne Nederlandstalige soulheld op zijn debuut simpelweg te overrompelend.

Brace

Strijder

(CMM)