Ford gaat fabrieken sluiten in de VS na verlies

Autofabrikant Ford gaat een nog onbekend aantal fabrieken in de Verenigde Staten sluiten om de kosten te verlagen. Dat heeft Bill Ford, bestuursvoorzitter van de op één na grootste Amerikaanse autoproducent, gisteren gezegd bij de bekendmaking van het eerste kwartaalverlies van Ford sinds eind 2003.

Ford leed in het derde kwartaal een verlies van omgerekend 235 miljoen euro tegen een winst van 221 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Het verlies is een gevolg van tegenvallende verkoop van SUV's (terreinwagens), hogere inkoopkosten (staal) en een gedaald marktaandeel in de VS. Ford verkocht dit jaar tot nu toe 1,3 procent minder auto's in de VS, ondanks hoge kortingen die Amerikanen op dit moment krijgen bij de aanschaf van een auto.

Ford en de belangrijkste concurrent General Motors, die eerder deze week een kwartaalverlies van 1,3 miljard euro rapporteerde, hebben hun marges vooral zien dalen door sterke binnenlandse concurrentie en een lagere afzet van middelgrote en grote SUV's als gevolg van de hoge brandstofprijzen. De benzineverslindende SUV's waren tot nu toe juist belangrijke winstmakers voor de concerns.

Bill Ford zei gisteren dat Ford in januari de details bekend zal maken van een grootscheepse sanering bij zijn Amerikaanse activiteiten, die dit jaar tot nu toe 1,16 miljard euro verlies geleden hebben. ,,We gaan een significant aantal fabrieken sluiten'', zei Ford.

Analist David Healy verwacht dat Ford drie van de negentien assemblagelijnen in de VS zal sluiten. ,,Door de scherpe daling van het marktaandeel heeft Ford gewoon te veel capaciteit, te veel fabrieken en te veel werknemers om winstgevend te kunnen zijn in de VS'', aldus Healy.

Ondanks het verlies in het derde kwartaal, dat met name aan de Amerikaanse activiteiten te wijten is, is Ford als geheel over de eerste negen maanden van het jaar nog wel winstgevend, terwijl General Motors tot nu toe dit jaar al 3,15 miljard euro verlies heeft geleden. General Motors maakte eerder deze week bekend een overeenkomst met de belangrijkste vakbond in de autoindustrie te hebben gesloten, waarmee het concern miljarden op ziektekostenpremies bespaart. Ford is eveneens met de vakbond in gesprek over ziektekosten en verwacht tot vergelijkbare afspraken te kunnen komen.

De resultaten van Ford komen min of meer overeen met de verwachtingen van analisten. De beurskoers van Ford bleef onveranderd op 8,47 dollar. Sinds begin dit jaar is de beurskoers van het concern wel al met meer dan 40 procent gedaald.